VÍKINGUR ÓLAFSSON & MOZART
Den isländske pianisten Víkingur Ólafsson har av New York Times kallats ”Islands Glenn Gould” och har gjort sig känd som en vår tids mest kreativa och nyskapande musiker. Ólafsson har mottagit mängder av utmärkelser, som exempelvis Gramophone Magazine’s Artist of the Year, och samma tidning har beskrivit honom som ”en sällsynt kombination av teknisk briljans, expressiv kontroll och tolkningsmässigt djup”. Här får vi tillfälle att möta denna mångsidige och unika pianist i ett spännande program där han tolkar musik av Mozart och andra tonsättare från samma tid.
Medverkande
Musiken
-
BALDASSARE GALUPPI: Pianosonat nr 9 f-moll, Andante spiritoso
-
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Rondo F-dur K 494
-
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: Rondo II d-moll
-
DOMENICO CIMAROSA arr. ÓLAFSSON: Sonat nr 42 d-moll
-
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Fantasi för piano nr 3 d-moll
-
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Rondo D-dur
-
DOMENICO CIMAROSA arr. ÓLAFSSON: Sonat nr 55 a-moll
-
FRANZ JOSEPH HAYDN: Sonat för piano h-moll I. Allegro moderato, II. Menuetto – Trio (Minore), III. Finale. Presto
-
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Liten gigue G-dur
-
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Sonat för Piano nr 16 C-dur I. Allegro, II. Andante, III. Rondo. Allegretto
-
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Stråkkvintett nr 3 g-moll, III Adagio ess-moll
-
BALDASSARE GALUPPI: Pianosonat nr 34 c-moll, I. Larghetto
-
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Sonat för piano nr 14 c-moll I. Molto allegro, II. Adagio, III. Allegro assai
-
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Adagio för piano h-moll
-
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Ave verum corpus (transkriberat av Franz Liszt)
-
Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 55 min (inkl. paus)
Om konserten
Vikingur Ólafsson är en av dagens mest idérika och nydanande klassiska musiker. Inte minst har han gjort sig känd för sin kreativa programsättning och sina uppfinningsrika projekt. Ett av hans mest uppmärksammade projekt från senare år är soloalbumet Mozart & Contemporaries, där han ställer Mozart vid sidan om andra tonsättare från samma tid, som Joseph Haydn och Carl Philipp Emanuel Bach samt italienska tonsättare som Baldassare Galuppi och Domenico Cimarosa.
När Ólafsson tolkar musiken från Mozartalbumet i Berwaldhallen inleds konserten med musik just av den venetianske tonsättaren Galuppi. I dag är Galuppis musik i stort sett bortglömd, men under sin levnad var han mycket uppskattad, bland annat för sina operor. Ólafsson har berättat att han fascinerats av Galuppi ända sedan han en dag stötte på en video med hans pianomusik tolkad av den legendariske pianisten Arturo Benedetti Michelangeli. Galuppis nionde sonat har Ólafsson liknat vid Mozarts fyrtionde symfoni, med samma ”svårfångade kombination av mörkpolerad elegans och rastlös energi”.
Vi får också bland annat ta del av Ólafssons pianospel i musik av Carl Philipp Emanuel Bach, son till den mer kände Johann Sebastian. Mozart influerades starkt av honom och när han uttalade de berömda orden ”Bach är fadern, vi är hans barn”, var det just Carl Philipp Emanuel han syftade på. Hans Rondo d-moll har Ólafsson beskrivit som ”oemotståndligt”: ”Han komponerar på ett sätt som är helt atypiskt för sin tid … som Beethoven med en touch av Stravinsky.”
Men det är ändå Mozart som står i centrum vid den här konserten. Ólafsson har berättat hur han redan som åttaåring fascinerades av Mozarts pianosonater, som av den berömde pianisten Arthur Schnabel betecknades som ”för lätta för barn och för svåra för musiker.” De Mozartstycken vi får ta del av vid denna solokonsert härstammar från Mozarts produktiva 1780-tal. Tjugofem år gammal flyttade en förhoppningsfull Mozart till Wien 1781 och gjorde sig ett namn som tonsättare och inte minst som gudabenådad pianist, med talang för att trollbinda sin publik. En förmåga som även Vikingur Ólafsson kan sägas besitta i högsta grad.
Text: Axel Lindhe