arrow

RYSKA RÖSTER

En färgsprakande bukett av rysk musik förenar Radiokören med sin tidigare chefsdirigent, Peter Dijkstra. På programmet står bland annat Stravinskys Psalmsymfoni i en lyrisk och elegant version för kammarensemble. Stjärncellisten Truls Mørk tolkar dessutom tillsammans med kören två romantiska mästerverk, bland annat Rachmaninovs bitterljuva och undersköna Vocalise.

Att tonsätta Jesu släkttavla skulle för somliga förmodligen vara lika intressant som att tonsätta telefonkatalogen. Men i händerna på den estniske tonsättaren Arvo Pärt blir Which was the son of… närmast rituell musik som även påminner oss om vårt eget ursprung: att vi alla är barn till någon som kommit före och visar att det kommer någon efter, att människan är en del av något större.

Dirigenten Valerij Poljanskij hade 1983 bett Alfred Schnittke skriva något för sin kör, men Schnittke verkade måttligt intresserad. Poljanskij upprepade senare sin önskan, och redan dagen därpå lär Schnittke ha stuckit noter i händerna på honom och kallat honom ”en förskräcklig man”. Uppenbarligen hade Schnittke skrivit sina Tre andliga sånger natten innan. Sångerna ligger nära den ortodoxa traditionen och blev även ett slags musikalisk förberedelse; året efter började han arbeta med sin stora Konsert för kör. Båda tillägnades Poljanskij och hans kör.

”I sin ungdom kom inte inte Arenskij undan mitt inflytande; sen påverkades han av Tjajkovskij. Han kommer snart att vara bortglömd.” Så löd det hårda och kanske lite avundsjuka omdömet från Anton Arenskijs lärare Nikolaj Rimskij-Korsakov. Arenskij uppmärksammades tidigt av just Tjajkovskij och bland Arenskijs egna elever fanns såväl Skrjabin som Rachmaninov. Kanske bidrog Rimskij-Korsakov till att Arenskij aldrig uppmärksammades lika mycket som sina lärare och elever. Men för dem som uppskattar rysk romantik finns hos Arenskij fynd att göra: till exempel hans Tre kvartetter för vokalkvartett eller kör och cello som är ett utmärkt exempel på sensuell senromantik.

Sergej Rachmaninov skrev Vocalise för sopranen Antonina Nezhdanova som, när hon klagade över bristen på text, läxades upp av tonsättaren. Vad hon skulle med text till? Nu hade hon ju möjlighet att förmedla musiken mer uttrycksfullt än någonsin. Men, vad är det som förmedlas? Sorg? Melankoli? Stycket tillkom vid början av första världskriget och visst ligger Dies irae, psalmen om domens dag, snubblande nära. Genom åren har stycket arrangeras för en rad olika instrument. Här framförs det i en version för kör och cello. Rachmaninovs Vigilia ligger många körälskare varmt om hjärtat. Radiokören framför här ett utdrag ur körverket, bland annat den ljuvliga Mariahymnen Bogoroditse devo.

Symfonier är kanske inte det vi närmast förknippar med Igor Stravinsky. Flera av hans verk har ändå ”symfoni” i titeln, däribland Psalmsymfonin som beställdes till Bostons symfoniorkesters 50-årsjubileum. Orkestern ville ha något symfoniskt och det fick de, men kanske inte som de hade förväntat sig; nog höjdes det på ögonbrynen då ett sakralt verk tillägnades Bostons symfoniker. Stravinsky skrev symfonin under sin neoklassiska period, men snarare än kyla eller ironi som förknippas med stilen är den ett uppriktigt uttryck för Stravinskys känsla för psaltartexterna. Radiokören gör Psalmsymfonin i ett arrangemang för kör och fyrhändigt piano som skrevs av ingen mindre än Dmitrij Sjostakovitj.

Text: Karin Ekedahl


RADIOKÖREN

dot 2019/2020

Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

&

Peter Dijkstra är chefsdirigent för Nederländska kammarkören och förste gästdirigent för Nederlänska radions kör. Han var tidigare konstnärlig ledare för Bayerska radions kör i München och mellan 2007 och 2018 var han chefsdirigent för Radiokören och är därmed den som, näst efter Eric Ericson, innehaft sin position längst. 2019 utnämndes han till hedersdirigent för Radiokören.

Han är dessutom en efterfrågad gästdirigent som regelbundet anlitas av ledande europeiska körer som RIAS kammarkör, DR KoncertKoret, Estlands filharmoniska kammarkör och BBC Singers. Han har gästat orkestrar som Tokyo stads symfoniorkester, Bayerska radions symfoniorkester, Rotterdams filharmoniska orkester och Skotska kammarorkestern liksom tidig musik-ensembler som Concerto Köln och Akademie für Alte Musik Berlin.

Han är professor i kördirigering vid Högskolan för musik och dans i Köln och ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. 2013 tilldelades han den prestigefyllda Gyllene violinen för framstående nederländska musiker och året därpå Eugen Jochum-priset. Han har studerat solosång och dirigering vid konservatoriet i Haag, där han examinerades summa cum laude, samt vid musikhögskolorna i Köln och Stockholm.

Med en kombination av konstnärlig integritet, intensitet och elegans har norske cellisten Truls Mørk spelat sig till toppen av solisteliten. Han uppträder med de största orkestrarna runt om i världen, som exempelvis Berliner Philharmoniker, Wiener Philhamoniker, Gewandhausorchester Leipzig, New York Philharmonic och Cleveland Orchestra. Mørk är hängiven den nya musiken och har uruppfört mer än 30 verk, som Krzysztof Pendereckis Concerto for Three Cellos, Hafliði Hallgrímssons Cellokonsert och Einojuhani Rautavaaras Towards the Horizon. Säsongen 2019/2020 uruppförde han Victoria Borisova-Ollas cellokonsert Oh Giselle, Remember Me, ett verk som 2022 får sin engelska premiär med Mørk, Liverpool Philharmonic och Vasily Petrenko. Truls Mørk har spelat in de stora solokonserterna av Dvořák och Elgar liksom de av Britten och Sjostakovitj, och dessutom både Bachs och Brittens samlade cellosviter. Hans inspelningar har tilldelats fina utmärkelser av ECHO Klassik, Gramophone och Midem. Han belönades med en Grammy Award 2000 för sitt album med Brittens tre första cellosviter.

&

Johan Ullén studerade piano och komposition på Kungliga Musikhögskolan och Sibelius-Akademin i Helsingfors. Han har framträtt som solist med flertalet svenska orkestrar och turnerat i Europa, USA och Sydamerika. Som kompositör har Johan Ullén skrivit kammarmusik, orkestermusik, sånger och operor, som har framförts på festivaler och i konsertsalar i Sverige och utomlands. Ett mycket uppmärksammat verk var hans helaftonsopera Kärleksmaskinen, som beställdes och uruppfördes år 2019 av Piteå Kammaropera och gick på turné i Sverige. I december 2021 släpptes albumet Infinite Bach, Ulléns omkomponering av Johann Sebastian Bachs fyra violinkonserter med solisten Christian Svarfvar och London Philharmonic Orchestra på bolaget Rubicon. Albumet seglade snabbt upp på Apple Musics andraplats.

Pianisten och organisten Magnus Sköld har etablerat sig som en genreöverskridande artist med brett arbetsfält, efterfrågad som både solist, kammar- och orkestermusiker. Han ingår i Duo Avalon med cellisten Eva Maria Hux samt i Sköld/Thorell med saxofonisten Johannes Thorell. Med Johannes Thorell har han även spelat in albumet The Forbidden Saxophone med musik som förbjöds av nazisterna under andra världskriget. Han har även medverkat på exempelvis Svenska Kammarorkesterns inspelning av Brett Deans Etüdenfest. Säsongen 2016–2017 spelade han orgel i Folkoperans uppmärksammade uppsättning av Philip Glass Satyagraha. Han är anställd som kyrkomusiker i Tyresö församling där han även undervisar i orgelspel. Magnus har studerat vid Ersta Sköndal, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Sibelius-Akademin i Helsingfors och tog sitt solistdiplom i piano 2004.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min (ingen paus)