arrow

RÖSTER OM FLYKT

Radiokören och Justin Doyle gör en musikalisk resa genom olika berättelser om flykt och förtryck. Mänsklighetens historia har i omgångar präglats av motsättningar och utanförskap och vår tid är inget undantag. Världspremiären av libanesiske Zad Moultakas Mon ami le vent efter en dikt av Renée Vivien är bara en av höjdpunkterna på denna starka konsert med musik för eftertanke och meditation.

Lyssna till P1-serien ‘Ett Nytt Sverige’ där solisten Nabil Kassis medverkar.

Vad är det att vara flykting? Hur känns det att lämna det invanda och trygga och se livet förändras i grunden? På den här konserten gör Radiokören en resa genom historien och hittar både i den klassiska musiken, folkmusiken och populärmusiken en rad drabbande berättelser, från 1500-tal till nutid. De tonsatta texterna är i en del fall betydligt äldre. Erfarenheten av exil, hemlöshet och flykt har följt människor genom alla tider.

”Vid Babylons floder satt vi och grät,
när vi tänkte på Sion.”

Det är som en tavla som den flamländske 1500-talstonsättaren Philippe de Monte målar åt oss, en ögonblicksbild i toner. Det judiska folket har deporterats till det fjärran Babylonien. Resan är över. De gråter och längtar hem. Många konst- och musikskapare har fascinerats av denna historia som finns att läsa i en av bibelns psaltarpsalmer. William Byrd, också från 1500-talet, tog fasta på ett annat ställe i texten med den retoriska frågan: Hur skall man kunna sjunga och vara glad när man är så långt hemifrån? Ett svar är att det är just när verkligheten är som svårast som sången behövs mest – för att få tröst och styrka.

Ett storartat exempel på det är den sångtradition som utvecklades under 1700- och 1800-talen bland slavarna i de amerikanska sydstaterna. Texterna till dessa negro spirituals är mångbottnade. De handlar ofta om personer och händelser ur bibeln och om en andlig längtan, men samtidigt om befrielse här och nu. Rader som ”My home is over Jordan” och ”I want to cross over into campground” syftar konkret på att ta sig över Ohiofloden till nordstaterna, där slaveriet var förbjudet. Under andra världskriget fick sångerna ytterligare en dimension när Michael Tippett gjorde dem till en universell plädering för fred, rättvisa och befrielse genom att foga in fem av dem i sitt oratorium A Child of Our Time.

På denna temakonsert kommer vi få skildringar av djupaste smärta, skräck i förföljelsens stund, men också tröstevisor. Faktiskt även sånger där flykten blir ett glädjefyllt uppbrott och kan handla om att vara ung, fri och glad. Konserten innehåller också ett högintressant uruppförande av den libanesiske tonsättaren och bildkonstnären Zad Moultaka, känd för sina allkonstverk och ljudinstallationer där han till exempel kombinerat musik av 1100-talsmystikern Hildegard von Bingen med sitt eget skapande.

Text: Christina Hedlund


RADIOKÖREN

dot 2019/2020

Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

&

Justin Doyle är chefsdirigent och konstnärlig ledare för RIAS Kammerchor Berlin sedan 2017. Doyle började sin musikaliska bana som körpojke vid Westminster Cathedral i London och senare som Choral Scholar vid King’s College i Cambridge. Hans internationella genombrott som dirigent kom 2006 med ett andra pris vid den prestigefyllda Cadaqués Orchestra International Conducting Competion i Barcelona och ett stipendium med BBC Singers 2006.

Doyle arbetar regelbundet med orkestrar som Orchestra of Opera North, Royal Northern Sinfonia, Akademie für Alte Musik Berlin och Finländska barockorkestern (FiBo) samt gästar återkommande MDR Rundfunkchor, Det Norske Solistkor, Poznań Philharmonic, Wrocławs barockorkester, Genesis Sixteen, Ensemble Ruhe och Radiokören. Doyle är även efterfrågad som operadirigent, särskilt i verk av Mozart, Haydn och Britten. 2023 tog han över ledningen av Potsdam Winter Opera i Schlossteater des Neues Palais i Sanssouci, där han har dirigerat operor av Judith Weir och George Friedrich Händel.

Tillsammans med RIAS Kammarchor har Doyle initierat en årlig beställning av nyskriven musik, samtidigt som man, tillsammans med Akademie für Alte Musik Berlin, har koncentrerat sig på att framföra verk av Händel. Man har även framfört ett brett spektrum av körverk som sträcker sig från Heinrich Bibers monumentala Missa Salisburgensis, till folksånger från hela världen.

Justin Doyle har ett stort intresse för samtidsmusik och för musik från utomeuropeiska kulturer. Han är även engagerad i musikalisk utbildning och var från 2018 till 2022 gästprofessor i kördirigering vid Hochschule für Musik Hanns Eisler och är sedan 2021 gästprofessor i tidig musik vid Sibelius-Akademin i Helsingfors.

Syriske musikern och instrumentbyggaren Nabil Kassis är virtuos på sitt instrument, qanun, ett stränginstrument likt en cittra och en föregångare till harpan. I ensemblemusik från mellanöstern fyller den liknande roll som pianot i västerländsk orkestermusik. Han har turnerat i alla arabiska länder, stora delar av Europa liksom Australien och Venezuela och byggt qanun i mer än tjugo år åt både framstående syriska och internationella musiker. Han har också bidragit till att utveckla och modernisera instrumentet för att förbättra spelmöjligheterna och instrumentets klang. Sedan 2015 bor han i Sverige och har börjat etablera sig som uppskattad musiker även här, själv och med sin bror, pianisten Naim Kassis. Han spelar även i Mazguf Ensemble med sångerskan Marine Kabbabe, saxofonisten Pär Moberg, slagverkaren Tina Quartey och kontrabasisten Emma Lundbeck.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min

Observera att konserten ges i Maria Magdalena kyrka, Bellmansgatan 13 på Södermalm.

Konsertprogram:
TRAD: Shosholoza
WILLIAM BYRD: Civitas sancti tui
RODERICK WILLIAMS: ur In the Morning
ZAD MOULTAKA: Mon ami le vent, uruppförande
GIACOMO CARISSIMI: Plorate filii Israel
ZOLTÁN KODÁLY: Trad: Doberdói dal
TRAD: Vem kan segla förutan vind?
VELJO TORMIS: Laulusild
MICHAEL TIPPETT: Five Negro Spirituals ur A Child of Our Time