arrow

MUSICOMEXP

Medverkande

Musiken

Om konserten

”Man tror att man ska göra en resa, men snart är det resan som gör dig, eller som gör om dig.”
Nicolas Bouvier, ur L’Usage du monde

Loj vind i seglen. Trädäck, tampar, mikrofoner, kastruller, salt-trassligt hår. Snart känns varje steg på fast land främmande och onaturligt. En prick på ett oändligt blått hav: en 33 meter lång segelskuta vid namn Fleur de Passion. Från relingen sänks hydrofoner ned och vi befinner oss plötsligt i det okända. Hur låter havet under ytan? En bit urblekt plast flyter förbi, en flock delfiner, plankton, en färjas motorljud. Dag och natt flyter samman i havets mörker.

500 år efter att den portugisiske upptäcktsresanden Ferdinand Magellan sökte en västlig genväg från Europa till de exotiska kryddöarna i Indonesien går den experimentella musikern, musikingenjören och ljudupptäckaren Aurélie Ferrière ombord på Fleur de Passion. Skeppet har då redan seglat i två år i Magellans spår och hunnit till Salomonöarna öster om Papua Nya Guinea.

Det är mycket varmt. The Ocean Mapping Expedition kartlägger haven och mänsklighetens påverkan på dem, inte minst genom ljudföroreningar. Aurélie undersöker expeditionens inspelningsutrustning och blir imponerad; här finns toppmoderna undervattensmikrofoner i olika utföranden. Av ljuden hon får under resans gång skapar hon musik. När hon går ombord har hon ingen aning om hur slutresultatet ska bli.

”Mitt första instrument är violin och jag kommer från klassisk musik” säger Aurélie Ferrière. ”I det här projektet ville jag prova att skapa helt fritt från noter och tempo. Om jag skriver ett partitur är det en människa som spelar. Om jag skriver text så är det människor som läser den. Här är det naturen som är i fokus, inte människan.”

Besättningen består av 5–10 medlemmar under tiden Aurélie är ombord, varav hälften är forskare. För många av dem är hennes musik det första mötet med experimentell, ibland även klassisk, musik. De bekanta ljuden från vardagen på skeppet blandas med havsljud, en del inte ens forskarna känner igen. Och så mänskliga spår: fragment av piano, fiol, orgel.

Elektroakustiska instrument som styrs av undervattensljuden genom modulära syntar på scen, live. Det blir en svit, en musikalisk resa. ”Man kommer att få sitta på scenen i Berwaldhallen, omgiven av ljud. Jag har ljussatt konserten så att det ska kännas som om man dyker ned i havet” säger Aurélie Ferrière.

The Ocean Mapping Expedition är inte bara ett forskningsprojekt med hållbarhetsfokus, utan också en existentiell resa. Hur har mänskligheten uppfattat sin roll här på jorden? Hur har vi tagit hand om de resurser vi har?

Text: Janna Vettergren