arrow

KAMMARMUSIK: BEETHOVEN, BEACH OCH STENHAMMAR

Som tack för gästfriheten under en vistelse vid grevinnan Ann-Marie von Erdödys egendom norr om Wien 1808 komponerade Beethoven två trios för piano, violin och cello. Pianotrio Ess-dur är det tidigaste exemplet på ett verk där Beethoven komponerade de fyra satserna i tre olika tonarter, ett mönster han senare repeterade i sin Stråkkvartett Ess-dur, den så kallade Harpkvartetten. Amy Beach, som var en både skicklig pianist och autodidakt tonsättare, komponerade sin Romans för violin och piano relativt tidigt i sin karriär. Hon dedicerade den till den berömda amerikanska violinisten Maud Powell med vilken hon själv framförde den vid uruppförandet 1893. Även Wilhelm Stenhammar var en framstående pianist och i sin produktion återkom han ständigt till kammarmusiken. Hans förtjusande Allegro ma non tanto komponerades 1895.

Biljetter

Specifika regler kring biljetter till denna konsert:

Berwaldhallen säljer inga biljetter till detta evenemang men genom Radiosymfonikernas och Radiokörens Vänförening (RSKV) kan du gå gratis på denna konsert. Konserten ges i Radiohuset Studio 2. I och med detta behöver varje konsertbesökare anmäla sig i förväg för att komma in på konserten. Anmälan mejlas till vanforeningenrskv@gmail.com senast 7 december. Observera att namn måste anges för varje deltagare. På konsertdagen behöver du uppvisa legitimation som måste överensstämma med namnet på din anmälan. Utan giltig legitimation nekas du inträde.

Medverkande

 

&

Per Sporrong började spela fiol vid 9 års ålder i Kommunala musikskolan i Hammarö, Värmland. Han började sina violinstudier vid Folkliga musikskolan Ingesund redan som 15-åring. 1 år senare antogs Per vid Musikhögskolan i Stockholm, där hans lärare var Josef Grünfarb och Sven Karpe.

Studier fortsatte i Berlin på Karajanakademien, där Leon Spierer var hans lärare. Per var flitigt anlitad som vikarie i Berliner Filharmoniker under de 2.5 års tid som studierna varade. Han fick spela under dirigenter som Herbert von Karajan, Seji Ozawa, Lorin Mazel, Zubin Metha etc.

Kammarmusik är också något som Per gärna ägnat sig åt genom åren. Bl.a. som medlem i Zetterqvistkvartetten och Stockholms nya kammarorkester (Snyko). 1987 började Per sin orkesterkarriär som 1:e konsertmästare i Norrköpings Symfoniorkester fram till 1989 då han anställdes i Sveriges Radios Symfoniorkester, där han nu har spelat i 35 år i 1:a violinstämman.

&
Cello

Cellisten Helena Nilsson är anställd i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 1987. Hon har även ett starkt intresse för kammarmusik och spelar i olika konstellationer, bland annat Talekvartetten med vilka hon gjort flera skivinspelningar, till exempel en prisbelönad inspelning av Alfred Schnittkes stråkkvartetter. Hon är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

&

Johan Ullén studerade piano och komposition på Kungliga Musikhögskolan och Sibelius-Akademin i Helsingfors. Han har framträtt som solist med flertalet svenska orkestrar och turnerat i Europa, USA och Sydamerika. Som kompositör har Johan Ullén skrivit kammarmusik, orkestermusik, sånger och operor, som har framförts på festivaler och i konsertsalar i Sverige och utomlands. Ett mycket uppmärksammat verk var hans helaftonsopera Kärleksmaskinen, som beställdes och uruppfördes år 2019 av Piteå Kammaropera och gick på turné i Sverige. I december 2021 släpptes albumet Infinite Bach, Ulléns omkomponering av Johann Sebastian Bachs fyra violinkonserter med solisten Christian Svarfvar och London Philharmonic Orchestra på bolaget Rubicon. Albumet seglade snabbt upp på Apple Musics andraplats.

Ungefärlig konserttid: 50 min (utan paus)

Genom Radiosymfonikernas och Radiokörens Vänförening (RSKV) kan du gå gratis på konserten.  Du behöver inte vara medlem i RSKV för att kunna gå på konserten, men du får gärna bli medlem. Läs mer här: www.berwaldhallen.se/vanforeningen

Konserten ges i Radiohuset Studio 2 och eftersom Radiohuset är ett skyddsobjekt måste du anmäla i förväg att du vill gå på konserten. Mejla ditt namn till vanforeningenrskv@gmail.com senast 7 december. Du måste också visa legitimation som överensstämmer med ditt namn på anmälan för att kunna komma in på konserten. Utan giltig legitimation nekas du inträde. Du får ta med dig en vän, men han/hon måste också anmäla sig och visa upp giltig legitimation.