arrow

GIDON KREMER & KREMERATA BALTICA

aug.

26

Fredag 19:00

DATUM PASSERAT

Kremerata Baltica och dess i år 75-årige ledare Gidon Kremer gästade den allra första Östersjöfestivalen år 2003. Ensemblen firar i år 25 framgångsrika år och lagom till festivalens 20-årsjubileum återvänder ensemblen med musik av fyra generationer baltiska och ryska tonsättare i ett eget jubileumsprogram. Konsertens höjdpunkt är den nyskrivna verkcykeln Eine (andere) Winterreise, specialskriven för ensemblens jubileum och bestående av fem olika verk komponerade av lika många tonsättare från Lettland, Litauen och Ryssland.

Medverkande

Musiken

Om konserten

Konserten inleds med vad som antagligen är ett av 1900-talets mest kända konsertstycken: Arvo Pärts Fratres. Ursprungsversionen från 1977 är skriven för en valfri besättning. Sedan dess har såväl Pärt själv som andra tonsättare och musiker gjort åtskilliga arrangemang och omtolkningar av verket. Den andra versionen, för soloviolin och piano, skrev Pärt själv 1980 till Gidon Kremer och pianisten Elena Bashkirova. Tre år senare uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester och Neeme Järvi ytterligare en version för stråkorkester och slagverk. I denna konsert framförs en version av Fratres från 1992 där Pärt har kombinerat den   virtuosa soloviolinstämman från 1980 års version med orkestersatsen från 1983. Enligt Pärt själv exemplifierar verkets blandning av frenesi och stillhet hur, som han själv uttrycker det, ”nuet och evigheten ständigt kämpar inuti oss”.

Lignum för kammarorkester är skriven till Kremerata Baltica, som uruppförde verket 2017 vid den årliga Rigafestivalens öppningskonsert. Jēkabs Jančevskis beskriver verket, vars titel är det latinska ordet för trä, som en konversation med träd: ”Det är inte verbal kommunikation så mycket som en vilja att lyssna, upptäcka och förstå. I det här verket betraktar jag hur de stora trädkronorna kastar sina skuggor, hur de talar och hur de andas, hur de tystnar.”

Arturs Maskats komponerade Midnatt i Riga som ett hyllningsverk till Jānis och Johanna Lipke, ett lettiskt par som räddade ett drygt 40-tal judar undan den nazistiska ockupationsmakten i Lettland under andra världskriget. Jānis och Johanna kunde genom list, ansträngningar och de möjligheter som uppstod genom Jānis arbete gömma sina skyddslingar och efterhand föra dem i säkerhet. Maskats beskriver verket som ”en hyllning till Jānis och Johannas kärlek till varandra innan den prövades av andra världskrigets fasor. Det är också en hyllning till våra föräldrar, och deras föräldrar, deras drömmar och förhoppningar.” Pusnakts Rīgā, som verket heter i original, är som en violinkonsert med Gidon Kremer själv som solist. Därtill har verket en framträdande solistisk cellostämma och stråkorkestern är förstärkt med en vibrafon. Stämningen som Arturs Maskats målar upp är drömsk och intagande. ”Riga är min favoritstad i världen och midnatt där är alltid en speciell tid” berättar tonsättaren.

Verkcykeln Eine (andere) Winterreise tillkom på initiativ av Gidon Kremer med anledning av Kremerata Balticas märkesår 2022. Ensemblen grundades som en plantskola för begåvade unga musiker från de baltiska länderna och hade sin premiärkonsert sommaren 1997 på kammarmusikfestivalen i Lockenhaus i Österrike. I likhet med exempelvis Gustavo Dudamel och Simón Bolívar Symphony Orchestra har Kremerata Baltica uppmärksammats för både skickligt och entusiasmerande musikerskap.

Fem tonsättare, alla med nära band till Kremerata Baltica och Gidon Kremer, har komponerat reflektioner över olika sånger i Franz Schuberts klassiska sångcykel Winterreise. Av tonsättarna är nog litauiska Raminta Šerkšnytė den mest kända för Berwaldhallens publik; senast framfördes hennes orkesterverk De profundis under förra årets Östersjöfestival. Georgijs Osokins är en hyllad ung lettisk pianist som även är aktiv som tonsättare. Alexander Raskatov, Victor Kissine och Leonid Desyatnikov är tre internationellt framgångsrika ryska tonsättare.

Med titlar som anspelar på olika sånger ur Winterreise bildar de fem verken en samtida replik till Schuberts snart tvåhundraåriga portalverk. Samtidigt speglar projektet Gidon Kremers strävan att lyfta fram musiker och musikskapare från östersjöregionen. Verken knyts ihop till en musikalisk helhet med fragment ur Franz Schuberts Menuett nr 3 från samlingen D.89 med tio danser. Verkcykeln uruppfördes i april i år och framförs här för första gången i Sverige.

Text: David Saulesco

aug.

26

Fredag 19:00

DATUM PASSERAT