arrow

Den fula ankungen

H.C. Andersens klassiska saga är rik på känslor och dramatik. Historien om att sakna och längta efter tillhörighet, att bli mobbad och utstött men till slut hitta en gemenskap, är ständigt relevant. Här framförs den som en vacker, sorglig, rolig och spännande nyskriven musiksaga som väcker fantasin hos både gammal och ung.

Konserten spelades in i ett publiktomt Berwaldhallen i augusti 2020.

Se konserten på Berwaldhallen Play.

Den fula ankungen är en av den danske författaren och poeten Hans Christian Andersens mest kända och älskade sagor. Andersen levde och verkade på 1800-talet, kom från fattiga förhållanden och hade en ensam uppväxt men kom att bli en av Danmarks mest berömda och hyllade författare. Den fula ankungen handlar om en svanunge som kläcks tillsammans med ankor och, eftersom den inte ser ut som de andra, blir mobbad och utstött.

Först när den blivit vuxen, efter ett mödosamt och tungt år i ensamhet, inser den att den inte är ful och misslyckad som den fick höra när den var liten. Den var bara inte en anka som de andra, utan i själva verket en svan. H.C. Andersen själv var lång och gänglig som barn, med markerad näsa och stora fötter, och mobbades i skolan. Han erkände senare att Den fula ankungen speglade hur han upplevt sitt eget liv och vi är nog många som kan identifiera oss med att ha genomgått en liknande förvandling i livet, yttre eller inre.

Musiksagan Den fula ankungen kan jämföras med Sergej Prokofjevs klassiska Peter och vargen. Den har också inspirerats av Stephen Sondheims musikaler och Alan Menkens musik till Disneyfilmer som Den lilla sjöjungfrun – som för övrigt bygger på en annan saga av H.C. Andersen. Sång, berättande och skådespel flätas samman och turas om att föra handlingen framåt. Pernilla Nydesjö är ensam berättare, skådespelare och sångerska. Hon byter skepnad och roll med enkla men effektiva visuella attribut och med regi, ljussättning och färgrik, målande musik lockas fantasin att fylla i resten.

Upprinnelsen till verket var en lunch där vännerna Jonas Nydesjö och Jan-Erik Sääf diskuterade hur ett möjligt samarbete skulle kunna se ut. De insåg att båda jobbade mycket med barnkultur. Snart blev Jonas fru Pernilla, utbildad artist och förskollärare, också inblandad i projektet. ”Hon har en fantastisk förmåga att kommunicera med barn på deras villkor”, berättar Jonas. ”Då kan du introducera barnen till nästan vad som helst.”

Trion valde att utgå ifrån ett klassiskt litterärt verk, både för möjligheten att sätta sin egen prägel på en känd historia och för att skolor och andra grupper skulle ha lätt att göra fler aktiviteter kring föreställningen. ”Efter premiären i Helsingborg sade ett av barnen att det var som att sitta mitt i en Disneyfilm”, berättar Jonas stolt. Han betonar också att trion vill att deras skapelse skall betyda mer än bara en stunds förströelse. ”Det här skall inte bara underhålla i 45 minuter och sedan glömmas bort. Vi vill väcka många tankar som kan dröja kvar inom en.”

David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2020/2021

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Jonas Nydesjö har studerat komposition och arrangering vid musikhögskolan i Malmö, samt dirigering för Neil Tomson. Hans områden sträcker sig över musikal, genreöverskridande konserter, dansföreställningar, skivinspelningar och barn- och ungdomsföreställningar. Han har bland annat dirigerat uppsättningar på Folkoperan, Malmö Opera, Göteborgsoperan och Wermland Opera, samt konserter med de flesta orkestrarna i Sverige.

Tillsammans med Ola Salo skrev Jonas rockoperan Kult till Sveriges Radio. Genom åren har han samarbetat med artister som Annika Norlin, Ola Salo, Bob Hund, Håkan Hellström, Mikael Wiehe, Nina Persson, Linnea Henriksson, Lisa Miskovsky, Jakob Hellman, Moto Boy, Tingsek, Rigmor Gustafsson, Refused, Good Harvest och många andra.

Pernilla Nydesjö har uppträtt i roller som Lovis i Ronja Rövardotter och Sofia i Bröderna Lejonhjärta på Astrid Lindgrens värld och även arbetat för stora showaktörer som Wallmans Nöjen. Hon har arbetat med flera stora svenska orkestrar, däribland barnkonserter med Malmö Symfoniorkester och Helsingborgs Symfoniorkester, samt med Marinens Musikkår i deras uppsättning Lilla Carmen, en komprimerad version av Georges Bizets klassiska opera.

Hon är även utbildad förskollärare och arbetar till vardags som musik- och danslärare mot förskolan.

Jan-Erik Sääf är en kompositör, textförfattare och teatermusiker, framför allt verksam som musikaltonsättare. Han har skrivit 17 helaftonsföreställningar, däribland Camera – musikalen om Ingrid Bergman som hade premiär på Östgötateatern 2018 och Jag blir nog aldrig bjuden dit igen med premiär på Malmö Opera 2016.

Han har haft ett omfattande samarbete med Jonas Nerbe och Stockholms Musikteater som lett till sex urpremiärer, däribland Judas, Freuds cigarr, samt William som vann pris för bästa framförande på New York International Fringe Festival 2013.

Sedan 2009 är han huskompositör på Moomsteatern i Malmö med teatermusik till ett tjugotal pjäser bakom sig enbart där, från Companie of Strangers till Den enfaldige mördaren våren 2019. Nyligen spelades bland annat musikalen Camera på Spira i Jönköping och Musiksagan Den fula ankungen hade urpremiär med Helsingborgs symfoniorkester i januari 2020.

Ungefärlig konsertlängd: 50 min

Alla konserter på Berwaldhallen Play är gratis, ingen biljett krävs, oavsett vad som anges på annat ställe.