arrow

40 ÅR AV MUSIK: EN KÖR, FYRTIO STÄMMOR

Radiokören och Andrew Manze är, som dirigenten själv hade kunnat säga, ”a match made in heaven”. Tillsammans firar de Berwaldhallens 40-årsjubileum med bland annat Brittens Hymn to St. Cecilia, det första körstycke som framfördes i Berwaldhallen, och Sven-David Sandströms tolkning av Purcells ömsinta Hear My Prayer. Dessutom Thomas Tallis magiska motett Spem in alium, här med ett specialskrivet preludium av världsberömda Unsuk Chin.  Missa inte denna galakonsert som även kommer att bjuda på spännande överraskningar. Konserten direktsänds med bild på Play.

Året var 1942 och på det svenska fartyget M/S Axel Johnson befann sig Benjamin Britten, på en sju veckor lång resa från New York till Liverpool. Under överfarten, mitt under brinnande krig, skrev han ett körstycke fyllt av luft och ljus – Hymn to St Cecilia. Sankta Cecilia levde i Rom, troligen under 200-talet, och räknas som kyrkomusikens skyddshelgon. Hon firas, särskilt i England, den 22 november som för övrigt var Brittens födelsedag. Texten är skriven av poeten och vännen W. H. Auden, vars verbala pyroteknik i kombination med Brittens eleganta musik i sanning blir en lovsång till själva musikens själ. Vad passar väl bättre än att fira ett konserthus med en hyllning till musikens beskyddare?

Än mer passande är det eftersom Hymn to St. Cecilia var det första körstycke som framfördes i Berwaldhallen. På samma konsert sjöngs även Johannes Brahms sista körstycken, Fem sånger för kör a cappella. Med största allvar tog sig Brahms an genren, som alltid med den klassiska traditionen i bakfickan. Även om formen är driven och strikt blommar tonsättaren ut i en betagande poetisk romantik. Bitterljuva klanger med något av den mörka stämning som smög sig in i Brahms sena musik, men kanske ändå med en ljusning i dur i sista satsen av vad som kan anses vara hans absoluta körhöjdpunkt.

Varför inte fira fyrtio år med fyrtiostämmig musik? Thomas Tallis skrev enligt en anekdot motetten Spem in alium för att matcha italienaren Alessandro Striggios fyrtiostämmiga mässa som hade dykt upp vid det engelska hovet där Tallis tjänstgjorde. Därmed åstadkom Tallis ett av den engelska renässansens största mästerverk, ett stycke som för några år sedan fick en oväntad renässans och avancerade på engelska topplistor då verket är centralt i E. L. James kioskvältare Fifty Shades of Grey. Till detta fantastiska verk har världsstjärnan Unsuk Chin specialskrivit en pendang, ett inledningsstycke där Tallis förtröstansfulla motett möter Chins suggestiva tonspråk.

Denna omfångsrika konsert rymmer även några av våra största svenska körtonsättare. Anders Hillborgs legendariska Mouyayoum, ett suggestivt, ordlöst klangstycke, ansågs på 1980-talet vara omöjligt att sjunga men har med tiden blivit en internationell körklassiker. Sven-David Sandström möter barockmästaren Henry Purcell i Hear My Prayer, ett av musikhistoriens mest innerliga uttryck för sorg och modlöshet som i Sandströms händer får den betryckta människans bön att ljuda över århundradena.

Text: Karin Ekedahl


RADIOKÖREN

dot 2019/2020

Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Engelske dirigenten och violinisten Andrew Manze hyllas som en av sin generations mest inspirerande dirigenter med en kombination av både bred och djup repertoarkännedom, sällsynt kommunikationsförmåga och en osviklig utstrålning. Han var chefsdirigent för NDR Radiophilharmonie, Nordtyska radions symfoniorkester 2014–2023 och sedan 2018 är han förste gästdirigent för Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Han är återkommande gäst vid Mostly Mozart Festival i New York City och har den senaste tiden arbetat med orkestrar som Scottish Chamber Orchestra, Mozarteumorkestern i Salzburg, Concertgebouworkestern och Finska radions symfoniorkester, och lett Chamber Orchestra of Europe på turné i Tyskland.

Med NDR Radiophilharmonie har Andrew Manze gjort prisbelönta inspelningar av verk av Felix Mendelssohn och Mozart. Han har även spelat in Ralph Vaughan Williams samtliga symfonier med Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. I november 2016 beskrevs han av The Telegraph som ”den bäste av alla nu levande Vaughan Williams-uttolkare”. Han är också verksam som lärare, musikskribent och redaktör, Fellow vid Royal Academy of Music och gästprofessor vid Norges musikhögskola i Oslo.

Marc Korovitch studerade vid Sorbonne, École Normale de Musique i Paris och Haute École de Musique i Genève för bland annat Denis Rouger, Celso Antunes, Michael Gläser, Dominique Rouits och Colin Metters.

Korovitch gästar regelbundet ACCENTUS, Chœur de Radio France, SWR Vokalensemble Stuttgart, Zbor HRT (kroatiska Radiokören), NDR Chor, Europa Chor Akademie, WDR Chor, English Voices, Coro de la Comunidad de Madrid, RTS Choir (serbiska radions kör), Eric Ericsons Kammarkör och Groot Omroepkoor (Nederländernas Radiokör), Haag Kammarorkester, Zagrebs Barockorkester, Berliner Sinfonietta, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije (kroatiska Radio- och TV-orkestern) och Opéra Orchestre national Montpellier Occitanie. Korovitch är även den yngsta dirigenten någonsin som har dirigerat Concerto Köln i Tyskland och på turné i Italien och Polen.

Han samarbetar återkommande med dirigenter som Sir Simon Rattle, Herbert Blomstedt, Klaus Mäkelä, Daniel Harding, Lahav Shani, Gustavo Dudamel, Alan Gilbert, Philippe Jordan, Louis Langrée, Leonardo García Alarcón, Laurence Equilbey, Esa-Pekka Salonen och Jaap van Zweden i konserthus som Philharmonie de Paris, Theater an der Wien, Elbphilharmonie i Hamburg, Lincoln Center i New York, Berwaldhallen i Stockholm, National Auditorium of Music i Madrid, Tokyo Opera City och under stora festivaler som Radio-France festivalen i Montpellier, Rencontres Musicales d’Evian, Mozartwoche i Salzburg, Östersjöfestivalen i Stockholm och Mostly Mozart festivalen i New York.

Från 2017 till 2024 var Korovitch dirigent för Jeune Chœur de Paris och mellan 2022 och 2023 huvuddirigent för Chœur de l’Orchestre de Paris. År 2019 utsågs han till kormästare för Radiokören, i september 2022 chefsdirigent för Orchestre Colonne och är sedan 2023 chefsdirigent för Crnogorski simfonijski orkestar (Montenegros Symfoniorkester). 2024 utsågs han även till chefsdirigent för Spanska Radio- och TV-kören RTVE.

Marc Korovitch brinner för undervisning och var professor i kördirigering vid Conservatoire à Rayonnement Régional de Paris och vid Pôle Supérieur Paris Boulogne Billancourt under sju år.

Musiken

Ungefärliga tider

Nachtwache I, Nachtwache II, Letztes Glück, Verlorene Jugend, Im Herbst

 

Anders Hillborg är en av Sveriges mest framgångsrika tonsättare med en bred produktion av orkestermusik, kammarmusik och vokalmusik. Han fick sina första musikupplevelser genom att sjunga i körer samt experimentera med olika former av improviserad musik.

Hans tidiga verk mumuo:aa:yiy::oum från 1983 ansågs från början omöjligt att sjunga, men med tiden har motsatsen bevisats och det blivit något av en svensk körklassiker. Hillborg skriver i förordet att stycket kan ses som en etyd ”där största möjliga exakthet eftersträvas vad gäller klang, puls och dynamik”.

Det fantasieggande namnet är verkets fonetiska formel, vilket närmast kan liknas vid ett öppnande och slutande av röstklangen, sjunget utan något som helst vibrato. Detta för att förtydliga varje enskild vokals överton och dess inneboende släktskap och klang, på ett sätt som påminner mycket om buddistiska munkars övertonssång.

Rytmen i verket består av ordlösa stavelser sjungna i jämn puls. Kompositionen är tydligt inriktad på klang men saknar ändå inte melodi. På en enkel pentatonisk skala bygger Hillborg upp de klangliga förändringarna med minimalistiska förtecken: en böljande väv av harmonik som stiger och faller, utsökt skir och vacker.

Text: Andreas Konvicka

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim (inkl. paus)

GÖR DITT KONSERTBESÖK DEN 5 OKTOBER TILL EN HELHETSUPPLEVELSE!

UPPTAKT! Musikrevyn i Sveriges Radio P2 gästar Berwaldhallen. Start kl 12.30 i Berwaldhallens foajé.

Efter konserten håller baren öppet på det nyrenoverade entréplanet. Välkommen!

Café Berwald öppnar 2 timmar före konsert och du kan se hela utbudet här.