Medverkande och innovatörer
Carl Unander-Scharin är en svensk tonsättare och operasångare, filosofie doktor och professor. Han har studerat vid Kungliga Musikhögskolan, Operahögskolan och KTH. Carl är specialiserad på höga lyriska tenor-partier och var mellan 2000–2010 anställd på Kungliga Operan i Stockholm.
Parallellt med sin omfattande verksamhet som tenor är Carl en produktiv kompositör. Bland hans kompositioner märks tio operor, musik för film, tv och dans samt körverk och oratorier. Hans interaktiva verk, baserade på specialutvecklad teknologi har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt.
Under åren 2011–2014 var Carl gästprofessor vid Operahögskolan i Stockholm. Sedan 2015 innehar han en liknande position vid Karlstads universitet. I januari 2015 disputerade Carl vid KTH med avhandlingen Extending Opera – Artist-led Explorations in Operatic Practice through Interactivity and Electronics.
Carl är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.
6 och 7 maj uppför han tillsammans med Radiokören Calligrammes – Carls nyskrivna svit för kör baserad på poeten Guillaume Apollinaires bilddikter.
Åsa Unander-Scharin är koreograf, dansare och forskare i kollaborativa projekt som kombinerar dans, musik, robotik och interaktiva system. Tillsammans med Carl Unander-Scharin och Ludvig Elblaus har hon skapat en rad Extended opera-projekt som bland annat visats på Kungliga Operan och internationellt: Kapstaden, Toronto och San José.
Hennes mekatroniska dansverk har vunnit en rad internationella priser och har bland annat ställts ut under Internationale Tanzmesse i Köln, International Contemporary Art Fair i Madrid samt vid Yokohama Dance Recollection. Hemma i Sverige har de mekatroniska dansverken bland annat kunnat ses på Nobelmuseet, Göteborgsoperan och Malmö konsthall.
Åsa har skapat ny koreografi för Vietnam National Opera Ballet, Musica Vitae och för två dansfilmer producerade av Sveriges Television. Med sina dansföreställningar har hon turnerat i Sverige och Norden. På Vadstena Akademien och Piteå kammaropera har hon hittills koreograferat sex operor.
År 2008 disputerade hon med avhandlingen: ”Mänsklig mekanik och besjälade maskiner”. Sedan 2013 är hon professor i Gränsöverskridande konst och teknik vid Luleå tekniska universitet.
Ludvig Elblaus är doktorand vid institutionen för Medieteknik och interaktionsdesign vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Han är också musiker och kompositör, bland annat i bandet The Schematics. Som soloartist har han släppt skivor på bolag som New Speak och Electronic Desert Recordings.
Vid sidan av detta skapar han också audiovisuell konst. Ludvig är en flitigt anlitad utvecklare av tekniska lösningar avsedda för användning på mässor, teatrar, dansföreställningar och installationer.
I sin forskning på doktorsprogrammet medierad kommunikation undersöker Ludvig Elblaus interaktiv ljuddesign och utvecklingen av konsertspecifika teknologier. Med utgångspunkt i sin egen verksamhet som musikutövare berör hans forskning också frågor om förkroppsligande, tyst kunskap och designteori. Dessutom berörs också mer generella frågor som exempelvis hur estetik och konst inverkar på teknikutvecklingen generellt.
Tillsammans med Carl Unander-Scharin och Åsa Unander-Scharin har Ludvig Elblaus utvecklat interaktiva musikinstrument som ställts ut på många platser runt om i världen som Rotterdam och på Operahuset i Rijeka, Kroatien.