Participants
Arméns musikkår är Försvarsmaktens största orkester. Musikkåren består av 53 heltidsanställda musiker jämte ledning. Kåren är stationerad i egna lokaler i Sollentuna.
Arméns musikkårs storlek samt dess genrebredd gör att kåren kan hantera ett stort antal spelningar. Totalt genomförs över 250 framträdanden varje år.
Kårens huvuduppdrag är att förse statsceremonielet med musik. I statsceremonielet ingår vaktparader vid Stockholms slott, statsbesök, audienser och kungliga högtider för hovstaterna och regeringen. Kåren spelar även vid landets förband och genomför militära musikuppdrag, till exempel i samband med Försvarsmaktens utlandsmissioner i Kosovo och i Afghanistan.
På den internationella scenen har Arméns musikkår bland annat deltagit vid tattooer och musikfestivaler i Finland, Tyskland, Norge, Danmark, Frankrike och Schweiz. I övrigt bedriver Arméns musikkår en välbesökt konsertverksamhet som är öppen för allmänheten. Repertoaren rymmer både konst- och populärmusik, från barock till nutid.
Following extensive experience as a concertmaster and violin soloist, Fredrik Burstedt is in increasing demand to lead orchestras and opera productions
as a conductor. Fredrik has worked with all the professional orchestras in Sweden and many more across the Nordic region, including the Trondheim Symphony Orchestra, Norwegian Radio Orchestra, Kristiansand Symphony Orchestra, Odense Symphony Orchestra and Aalborg Symphony Orchestra in addition to the Staatskapelle Weimar, Nürnberg Sinfoniker and I Pomeriggi musicali.
In the opera house, Fredrik has conducted Janaçeck’s The Cunning Little Vixen at the Gothenburg Opera, Bizet’s Carmen and Martinů’s The Greek Passion at Värmland Opera, Lehar’s The Merry Widow and Rossini’s La Cenerentola at the Royal Swedish Opera and Kirke Mechem’s Tartuffe at Norrlandsoperan. He has presided over premiere performance including Jonas Bolin’s Tristessa at the Royal Swedish Opera in Stockholm, which was named one of the 5 most important operaruc events in the world, as well as The Silver Bird by Mats Larsson-Gothe, The War of Love by Paula by Malmborg-Ward and The Norrmalmstorg Drama by Albert Schnelzer.
Fredrik began his conducting studies with Jorma Panula and received additional tuition from Daniel Harding, Stefan Solyom and Jukka-Pekka
Saraste. He was awarded the Royal Swedish Opera’s Sixten Ehrling Prize or Young Conductors and the prestigious Herbert Blomstedt Scholarship of
the Royal Swedish Academy of Music. In 2017, Fredrik was awarded a Grammy for his portrait album of the composer Mats Larsson Gothe, in
which he conducted the Västerås Sinfonietta and Helsingborg Symphony Orchestra.
Johan Lindström är född i Stockholm 1972 och har varit verksam musiker/arrangör/producent sedan mitten av 90-talet. Den långa raden av artistsamarbeten inkluderar bland annat Freddie Wadling, Nils Petter Molvaer, Sly & Robbie, Susanne Sundfør, Eirik Hegdal (Trondheim Jazzorchestra), Anna Ternheim, Goran Kajfes, Ane Brun, Totta Näslund, Ebbot Lundberg, Pugh Rogefält, Elvis Costello, Rebecka Törnqvist, Patty Smith, Graveyard, Edda Magnason, Ebbot Lundberg.
Lindström blev uppmärksammad som musiker 1999 efter att ha spelat pedal steel på Per Texas Johanssons jazzskiva Alla Mina Kompisar.
Sedan 2002 driver Johan Lindström egen studio. Genom åren har han utvecklat en egen typ av inspelningsmetod som gjort honom mycket eftertraktad som producent. Efter 6 års avlösande studioproduktioner startade han tillsammans med Dan Berglund den fyrfaldigt grammisvinnande gruppen Tonbruket som gett ut 6 Album. 2018 gav Johan ut sin första skiva i eget namn: Johan Lindström Septett- Music for Empty Halls. Skivan har blivit hyllad både i Sverige och utomlands.
Septettens andra skiva On the Asylum vann 2021 Grammis för årets Jazz. Som ”composer in resident 2020” för Norrbotten Big band ger Johan och NBB ut en skiva på skivbolaget ”Mosierobie” i vår.
Director of Swedish Radio Choir & Swedish Radio Symphony Orchestra.
Approximate concert length: 2 hours including intermission
More concerts
LIGETI, SCHUMANN, SIBELIUS
Hear Christian Tetzlaff in Schumann’s violin concerto and celebrate Ligeti’s centenary with the visionary Atmosphères. Followed by music director Daniel Harding conducting the Swedish Radio Symphony Orchestra in Sibelius’s much loved fourth symphony.
SHOSTAKOVICH’S FIFTH
Music with a literary inspiration by Barber, Bernstein and Shostakovich when the American conductor Marin Alsop returns to Berwaldhallen.
DAPHNIS & CHLOÉ
Shimmering French music, by the all but forgotten 19th century composer Louise Farrenc followed by the Swedish premiere of Esa-Pekka Salonen’s clarinet concerto.