Gerard McBurney är verksam som tonsättare, skribent och projektskapare inom teater, radio, tv och på konsertscenen. Han har samarbetat med bland andra Mark Elder och Halléorkestern, Southbank och Barbican i London, Lincoln Center i New York City, festivalerna i Luzern och Aix-en-Provence och med flera framstående orkestrar. Han har regisserat uppsättningar av bland annat Felix Mendelssohns En midsommarnattsdröm, Edward Elgars Gerontius dröm, det massiva verket Genesis Suite av sju olika tonsättare, samt Alban Bergs Wozzeck.
McBurney har författat och presenterat dokumentärer om bland andra Sergej Rachmaninov, Hildegard av Bingen, Gaetano Donizetti och Mark Anthony Turnage och var under åren 1982–2006 en välkänd radioprofil i BBC Radio 3. I över ett decennium arbetade han som konstnärlig rådgivare hos Chicago symfoniorkester och arbetade bland annat med det framgångsrika konsertprojektet Beyond the Score. Som tonsättare har han skapat orkester- och kammarmusik, teaterverk, sånger och körverk. Till hans nämnvärda verk hör baletten White Nights, kammaroperan The Airman’s Tale, samt kammarstyckena Desire och Stones and Trees.
Efter två års universitetsstudier vid konservatoriet i Moskva på 1980-talet har McBurney haft ett särskilt intresse för rysk musik. Detta har bland annat lett till omfattande rekonstruktioner av bortglömda verk av Dmitrij Sjostakovitj, såsom operan Orango från 1932, varietéföreställningen Hypothetically Murderd från 1931 och en jazzsvit nr 2 från 1938. Nytolkningen av Modest Musorgskijs episka opera Chovansjtjina är McBurneys senaste stora projekt.