Den ukrainsk-svenska pianisten Natalya Pasichnyk har uppträtt i prestigefyllda konsertsalar världen över, från Suntory Hall i Tokyo till Teatro Colon i Buenos Aires, på festivaler såsom La Folle journée i Frankrike, Schubertiada i Spanien och Gdańsk Piano Autumn i Polen. Hon har spelat med orkestrar såsom Mozarteumorkestern, Orchestre d’Auvergne, Krakows filharmoniska orkester och Sveriges Radios Symfoniorkester och dirigenter som Michael Zilm, Christopher Hogwood, Jevgenij Svetlanov, Arie van Beck och Jacek Kaspszyk. Hon har en omfattande repertoar och uppträder på såväl moderna som historiska instrument.
Hon har gjort åtskilliga inspelningar för radio och tv i Sverige, Belgien, Spanien och Polen, liksom kritikerrosade skivinspelningar åt flera välrenommerade skivmärken. Albumet Consolation: Forgotten Treasures of the Ukrainian Soul från 2016 hyllades av en internationell kritikerkår och utnämndes till årets höjdpunkt av den tyska tidningen Mittelbayerische. Hon har även vunnit priser vid flera internationella pianotävlingar.
Pasichnyk deltar själv ofta som jurymedlem vid internationella tävlingar och ger regelbundna mästarkurser. År 2014 grundade hon Ukrainska institutet i Sverige. Hon har varit konstnärlig ledare vid flera musikfestivaler. År 2021 erhöll hon konstnärlig doktorsgrad för sitt arbete om George Crumbs Makrokosmos. Två år senare doktorerade hon i konstnärlig forskning vid Universitetet i Bergens Grieg-akademi med projektet ”Rethinking the Well-Tempered Clavier”, ett projekt som också belönades med Svenska kyrkans kulturstipendium år 2022. I januari 2024 släpptes ett album inspelat tillsammans med Calmus Ensemble baserat på Pasichnyk forskningsprojekt.