Föreställning 3: One Health
Vad händer när unga kompositörer tonsätter forskning om Östersjön? Hur låter forskning om storspiggen? Eller vattenbrist på Öland? Den 25-26 augusti kan du uppleva något helt nytt i Östersjöfestivalens Baltic Sea Festival Science Lab. Forskning om hållbarhet, tonsatt av unga kompositörer och framförd live av musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester i de tre forskningsföreställningarna Sense of Place, Emergence och One Health. Publiken presenteras kort för innebörden i varje tema, kopplingen till Östersjön och anledningar till att känna hoppfullhet och får sedan uppleva tre varianter på varje tema.
One Health, ”en hälsa”, är ett tvär-disciplinärt perspektiv som eftersträvar god hälsa och välmående hos både människor, ekosystem och vår livsmiljö. Ett exempel är läkemedel som vi tar för vår hälsas skull, men som påverkar organismer och ekosystem negativt när de släpps ut i naturen. Thorsten Blenckner, forskare vid Stockholms universitet, kommer att ge en introduktion till temat innan de tre verken framförs. Föreställningen ges på engelska och cirka 1 tim och fem min lång.
Pris: 120 kr/föreställning
OBS – försäljningen till evenemanget stänger kl 12.00 fredag 25 aug.
Medverkande
-
Musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester
Hanna Matell, violin
Tony Bauer, viola
Astrid Lindell, cello
Emmanuel Laville, oboe
Ulrik Nilsson, slagverk -
Elisabet Ljungar, regissör
Elisabet Ljungar är en högskoleutbildad regissör och violinist som har arbetat inom en mängd dramatiska genrer; alltifrån barock till helt nyskrivna verk inom opera, musikal, kabaré och talteater. Bland hennes uppdragsgivare kan nämnas Kungliga Operan, Göteborgsoperan, Norrlandsoperan, Värmlandsoperan, Malmö Opera, Nordnorsk Opera samt stadsteatrarna i Stockholm och Borås. Genom sin djupa musikaliska kännedom har hon ofta och gärna uruppfört ny musikteater. Ett exempel är världspremiären av Mats Larsson Gothes Blanche och Marie – om Marie Curie – på Norrlandsoperan 2014, nominerad till världens bästa nyskrivna opera.
Ljungar grundade och var under åren 2001-2012 konstnärlig ledare för kammaroperakompaniet TeaterTravers, vars målsättning var att sprida musikdramatik till en ny och bredare publik. Åren 2015-2023 arbetade hon som musikchef och konstnärlig ledare, först vid Norrlandsoperan och därefter hos Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall.
Elisabet Ljungar verkar även som dramaturg, hon skriver och översätter libretton och manus och är medlem i Sveriges Dramatikerförbund.
-
Konstantinos-Marios Vaziourakis
Forskare
Konstantinos-Marios Vaziourakis doktorerar vid Uppsala Universitet inom fältet limnologi, läran om inlandsvatten, och forskar om förmultningsprocesser runtom Östersjön. Förmultning är nedbrytning men det är också en process som skapar förutsättningar för liv eftersom näringen i det förmultnade livnär nya växter och djur. Konstantinos forskning undersöker hur nedbrytning i olika ekosystem påverkas av klimatförändringar och vad effekterna blir för den energi som lagras på botten av Östersjön.
-
Mioko Yokoyama
Kompositör
Mioko Yokoyama har avlagt masterexamen i komposition både i sitt hemland Japan och vid Sibeliusakademin i Helsingfors där hon nu arbetar som lärare. I sina kompositioner gestaltar hon berättelser genom musikens struktur och experimenterar gärna med rytmik, förväntningar och förvåning. Hon har tagit emot Ataka prize och stipendier från YAMAHA Music Foundation, Martin-Wegelius-institutet, Sibeliusfonden och Nomura Foundation bland andra.
-
Agata Bigaj
Forskare
Agata Bigaj studerar sin master i marinbiologi vid University of Gdańsk. Hennes mastersarbete handlar om flodmynningar och floddeltan samt de ryggradslösa djur som finns där. I mynningar och deltan ansamlas föroreningar som samlats upp längs flodens väg vilket gör dem till känsliga ekosystem som påverkas hårt av klimatförändringar. Genom att studera evertebraterna i dessa områden kan man då förutse kraftiga förändringar och förhoppningsvis minska effekterna.
-
Jonas Skaarud
kompositör
Jonas Skaarud är frilansande kompositör och bor i Oslo där han även tog sin master i komposition. Han har även studerat vid Liszt Academy of Music och intresserar sig för ljudkänslighet och sensationen av svagt ljud. 2018 mottog han Edvard Prize för sin ackordeonkonsert och innehar sedan 2021 arbetsstipendium från det norska kulturrådet. Hans verk har spelats på scener runtom i Norge och bland hans senaste projekt finns verket ”That was to be of a like monotony” som uruppfördes av ensemblen POING.
-
Sriharsha Bhat
Forskare
Sriharsha Bhat doktorerar vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och utvecklar marina robotar med avancerade manövrar och kontrollstrategier. Med marina robotar kan man undersöka tidigare outforskade delar av Östersjön och de skapar även möjligheter att ta prover på havet och dess djur- och växtliv utan dyra kostnader. På så sätt kan man till exempel spåra algblomningar och inspektera sjögräsfarmer. Robotarna konstrueras också för att kunna användas vid minröjning och utforskning av skeppsvrak.
-
Maya Miro Johnson
Kompositör
Maya Miro Johnson studerar komposition på Curtis Institute of Music i Philadelphia och har sin musikaliska bakgrund i violin och dirigering. Hennes specialisering är elektroakustisk musik och hon intresserar sig för musik i skärningsgränsen mellan människa och maskin samt automatiserade funktioner och dess uttryck i olika konstformer. Hon har de senaste åren tagit emot priser både för sina kompositioner och som dirigent och för tillfället skriver hon ett verk på beställning av organisationen Zeitgeist.