Föreställning 2: Emergence
Vad händer när unga kompositörer tonsätter forskning om Östersjön? Hur låter forskning om storspiggen? Eller vattenbrist på Öland? Den 25-26 augusti kan du uppleva något helt nytt i Östersjöfestivalens Baltic Sea Festival Science Lab. Forskning om hållbarhet, tonsatt av unga kompositörer och framförd live av musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester i de tre forskningsföreställningarna Sense of Place, Emergence och One Health. Publiken presenteras kort för innebörden i varje tema, kopplingen till Östersjön och anledningar till att känna hoppfullhet och får sedan uppleva tre varianter på varje tema.
Emergence, ”uppkomst”, kan beskrivas som något som utvecklas på systemnivå och som inte kan förutspås utifrån tidigare förhållanden. Ett exempel på detta är de fall då nya arter introduceras till Östersjön och ändrar förutsättningarna för och sam-spelet mellan de befintliga organismerna. Anna Sobek, forskare vid Stockholms universitet, ger en introduktion till temat innan de tre verken framförs. Föreställningen ges på engelska och är cirka 1 tim och fem min lång.
Pris: 120 kr/föreställning
OBS – försäljningen till evenemanget stänger kl 12.00 fredag 25 aug.
Medverkande
-
Musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester
Karin Eriksson, violin
Diana Crafoord, viola
Linnea Vikström, cello
Pedro Silva, horn
Ulrik Nilsson, slagverk -
Elisabet Ljungar, regissör
Elisabet Ljungar är en högskoleutbildad regissör och violinist som har arbetat inom en mängd dramatiska genrer; alltifrån barock till helt nyskrivna verk inom opera, musikal, kabaré och talteater. Bland hennes uppdragsgivare kan nämnas Kungliga Operan, Göteborgsoperan, Norrlandsoperan, Värmlandsoperan, Malmö Opera, Nordnorsk Opera samt stadsteatrarna i Stockholm och Borås. Genom sin djupa musikaliska kännedom har hon ofta och gärna uruppfört ny musikteater. Ett exempel är världspremiären av Mats Larsson Gothes Blanche och Marie – om Marie Curie – på Norrlandsoperan 2014, nominerad till världens bästa nyskrivna opera.
Ljungar grundade och var under åren 2001-2012 konstnärlig ledare för kammaroperakompaniet TeaterTravers, vars målsättning var att sprida musikdramatik till en ny och bredare publik. Åren 2015-2023 arbetade hon som musikchef och konstnärlig ledare, först vid Norrlandsoperan och därefter hos Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall.
Elisabet Ljungar verkar även som dramaturg, hon skriver och översätter libretton och manus och är medlem i Sveriges Dramatikerförbund.
-
Kyra Spaan
Forskare
Kyra Spaan doktorerar vid Stockholms Universitet i miljövetenskap. Hennes forskning behandlar det så kallade kemikaliska isberget. Bland de kemikalier som släpps ut och finns i vatten och slam är det inte alla som är kända. Därför beskrivs det som ett isberg där de identifierbara kemikalierna bara är toppen av det hela kemikaliska isberget. Genom kromatografi och analys arbetar hon med att identifiera och kvantifiera dessa okända kemikalier inom gruppen OHC.
-
Aslıhan Keҫebaşoğlu
Aslıhan Keҫebaşoğlu tog sin masterexamen i komposition från Sibeliusakademin sommaren 2022 och är ursprungligen från Turkiet. Hon arbetar främst med akustisk musik och komponerar för orkester, trio, kör, och andra konstellationer. Hennes musik har spelats runtom i Europa bland annat i Wien, Paris, Istanbul och Helsinki och har framförts av Ensemble Klangforum Wien, Helsinki Chamber Choir, Semplice Quartet med flera. I hennes musik är det den musikaliska idén som driver skapandet och hennes musik hamnar ofta i skärningen mellan genrer och influenser.
-
Gabriel Freitas
Forskare
Gabriel Freitas doktorerar vid den miljövetenskapliga institutionen på Stockholms Universitet inom ämnet atmosfärisk vetenskap. Han forskar om så kallade ”sea spray particles”, de partiklar av havsvatten som sprids i luften när vågor slår mot varandra. När dessa partiklar stiger blir de till iskristaller som då innehåller både havsvatten, alger och bakterier från havet. Forskningen undersöker vad dessa partiklar har för roll i klimatet.
-
Heidi Hassinen
Kompositör
Heidi Hassinen är kompositör utbildad vid Sibeliusakademin. Hon skriver både instrumentell och elektroakustisk musik och i sina kompositioner utforskar hon klangfärger och ljudkvalitet. Jämsides med sitt komponerande doktorerar hon i datavetenskap vid Aalto University med datorgenererad kreativitet som huvudområde. Bland hennes senaste framförda verk är minioperan ”Huoli” komponerad för mezzosopran, flöjt, piano, slagverk och elektroniska instrument som framfördes på Tampere Biennale 2022.
-
Agnes Olin
Forskare
Agnes Olin arbetar vid SLU på Kustlaboratoriet med frågan om hur fiske påverkar kustens ekosystem. Hon har nyligen avslutat sin postdoktor vid Stockholms Universitet där hon undersökte ökningen av storspigg i Östersjön. Storspiggen är, i motsägelse till sitt namn, en mycket liten fisk som kunnat föröka och sprida sig i och med övergödning och överfiske i Östersjön. Effekterna av fiskens spridning blir grumligare, algfyllt, grönt vatten och färre gäddor och abborrar. Agnes forskning undersökte de områden som är motståndskraftiga mot storspigg.
-
Zacharias Ehnvall
Kompositör
Zacharias Ehnvall är kompositör med bakgrund inom orgelspel, kontrapunkt och improvisation. Han avlade masterexamen i komposition på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm år 2019 och har skrivit musik för en mängd olika ensembler i Norden, Ryssland och Tyskland. Hans verk har i Sverige bland annat framförts av Radiokröen, Norrbotten NEO och Musica Vitae. Ett av hans senaste verk är ”Tillfälligt krumhorn utslaget i rumtid blommar likt frosten” skriven på beställning av Norrbottensmusiken 2022.