Föreställning 1: Sense of Place
Vad händer när unga kompositörer tonsätter forskning om Östersjön? Hur låter forskning om storspiggen? Eller vattenbrist på Öland? Den 25-26 augusti kan du uppleva något helt nytt i Östersjöfestivalens Baltic Sea Festival Science Lab. Forskning om hållbarhet, tonsatt av unga kompositörer och framförd live av musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester i de tre forskningsföreställningarna Sense of Place, Emergence och One Health. Publiken presenteras kort för innebörden i varje tema, kopplingen till Östersjön och anledningar till att känna hoppfullhet och får sedan uppleva tre varianter på varje tema.
Sense of Place, ”platstillhörighet”, syftar till de känslomässiga band som människor bildar till särskilda platser och områden omkring Östersjön. Ett exempel är motståndet mot storskalig havsbaserad vindkraft i kustområden som betyder mycket för människor. Thorsten Blenckner, forskare vid Stockholms universitet, kommer att ge en introduktion till temat innan de tre verken framförs. Föreställningen ges på engelska och är ca 1 tim och fem min långt.
Pris: 120 kr/föreställning
OBS – försäljningen till evenemanget stänger kl 12.00 torsdag 24 aug.
Medverkande
-
Musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester
Per Sporrong, violin
Kim Hellgren, viola
Peter Volpert, cello
Martino Moruzzi, klarinett
Ulrik Nilsson, slagverk -
Elisabet Ljungar, regissör
Elisabet Ljungar är en högskoleutbildad regissör och violinist som har arbetat inom en mängd dramatiska genrer; alltifrån barock till helt nyskrivna verk inom opera, musikal, kabaré och talteater. Bland hennes uppdragsgivare kan nämnas Kungliga Operan, Göteborgsoperan, Norrlandsoperan, Värmlandsoperan, Malmö Opera, Nordnorsk Opera samt stadsteatrarna i Stockholm och Borås. Genom sin djupa musikaliska kännedom har hon ofta och gärna uruppfört ny musikteater. Ett exempel är världspremiären av Mats Larsson Gothes Blanche och Marie – om Marie Curie – på Norrlandsoperan 2014, nominerad till världens bästa nyskrivna opera.
Ljungar grundade och var under åren 2001-2012 konstnärlig ledare för kammaroperakompaniet TeaterTravers, vars målsättning var att sprida musikdramatik till en ny och bredare publik. Åren 2015-2023 arbetade hon som musikchef och konstnärlig ledare, först vid Norrlandsoperan och därefter hos Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall.
Elisabet Ljungar verkar även som dramaturg, hon skriver och översätter libretton och manus och är medlem i Sveriges Dramatikerförbund.
-
Christina Lin
Forskare
Christina Lin studerar sin mastersexamen i hållbarhet vid Kiel University i Tyskland. Hennes mastersarbete kretsar kring hållbart bevarande av kuster och behandlar frågan från ett eko-centriskt perspektiv. Alltså undersöker hon hur inte bara människor utan också växter, djur och ekosystem kan beaktas när man planerar kustområden. Bevarandet av kuster sker bland annat genom att anlägga våtmarker och sanddyner och med ett eko-centriskt perspektiv blir kusterna ett delat utrymme för alla naturens parter.
-
David Tudén
Kompositör
David Tudén är frilansande kompositör utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där han tog sin masterexamen 2020. Hans musik befinner sig i snittet mellan olika fält och karaktäriseras av utommusikaliska berättelser och associationer. Bland dessa fältöverskridande verk är ”Plumones in utero” ett exempel. I verket möter musiken läsning ur Emanuel Swedenborgs dagbok i dialog med den antika romerska poeten Ovids texter. Verket uruppfördes på festivalen UNM Tampere 2020.
-
Åsa Austin
Forskare
Åsa Austin gör sin postdoktor vid Stockholms Universitet. Hennes arbete på projektet ”Levande vikar” kretsar kring vassen, hur vassen binder kol och näring och dess roll i kustlivet. Projektet ämnar att genom lokala insatser tillsammans med lokalbefolkning förbättra de grunda havsvikarnas vattenkvalitet och skapa bättre förutsättningar för djur- och växtliv. Hennes forskning handlar alltså till stor del om människor som lever nära Östersjön och deras relation till havet.
-
Anna Berg
Kompositör
Anna Berg studerar komposition i Norge och Paris och avlägger sin masterexamen våren 2023. Hon skriver främst instrumentell musik och musik för kör och beskriver nyfikenhet och förmedling som sin främsta musikaliska drivkraft. Hennes musik framförs på festivaler och konserter runtom i Norge och har spelats av framstående musiker som Guro Kleven Hagen och Amalie Stalheim. Bland hennes senaste projekt är ”Earthward, ever circling” med premiär i Oslo i februari 2023.
-
Carolin Seiferth
Forskare
Carolin Seiferth doktorerar i hållbarhetsstudier vid Stockholms Universitet. Hon forskar i samarbete med Stockholm Resilience Centre om Öland med målet att undersöka hur man skapa vatten- och landskapsvård som grundar sig i den öländska befolkningens omsorg om sina områden. Hon undersöker inte bara attityder utan skapar också tillfällen i olika workshops för aktörer att mötas och fördjupa sig i Ölands unika landskap och framtida utveckling.
-
Sampo Kasurinen
Kompositör
Sampo Kasurinen är i grunden jazzsaxofonist och började med att komponera under sin utbildning till saxofonist. Han avlade masterexamen i komposition vid Sibeliusakademin 2019 och komponerar både för stumfilm, storband och orkester med utforskning som ett viktigt element i skapandet. Hans musik har framförts runtom i Norden, bland annat av Trondheim Symfoniorkester och Finska Barockorkestern. Ett av hans senaste verk är ”Do Androids Dream” skriven för barockorkester, kammarorkester och storband.