Schumann & Borisova-Ollas
Tonsättarfokus med Victoria Borisova-Ollas fortsätter i Berwaldhallen med en tredje konsert. Då får vi höra hennes dubbelkonsert för piano, Wunderbare Leiden. Konserten skrevs som en hyllning till Robert och Clara Schumann och framförs här av pianisterna David Huang och Henrik Måwe.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.
Lyssna redan nu på en försmak av Borisova-Ollas dubbelkonsert för piano, med David Huang och Henrik Måwe, där de också berättar om verket.
Inför Robert Schumanns 200-årsdag skrev Victoria Borisova-Ollas dubbelkonserten Wunderbare Leiden. Namnet kommer från en av Robert Schumanns dagboksanteckningar och är ett talande exempel på hans dramatiska känsloliv. Både Robert och Clara Schumann var pianister och musikaliskt kan man förnimma dem båda i Wunderbare Leiden. Dubbelkonserten framförs här av två återkommande gäster i Berwaldhallen; pianisterna David Huang och Henrik Måwe.
Robert Schumann komponerade flera större verk som gränsar till musikdramatiken, men Genoveva, som uppfördes i Leipzig 1850, samma år som Wagners Lohengrin, blev hans enda ”riktiga” opera. Operan bygger på en medeltida legend om den unga riddarhustrun Genoveva som faller offer för falska anklagelser om otrohet efter att hennes man dragit ut i korstågen.
Don Juan, Richard Strauss andra symfoniska dikt, var det verk som på allvar etablerade honom som tonsättare. I sin tondikt som komponerades 1888, kunde Strauss förena många av sina nya intryck, både från kärlekens och från musikens områden. Musiken bygger på en dikt med samma namn av Nikolaus Lenau. I sin poesi ger Lenau uttryck för Don Juans känslor genom en serie händelser som Strauss sedan har ”översatt” i sin musik: kärleksscener, en karneval och den sista duellen.
Konsertintroduktion 14 mars kl 17:00 i nedre foajén.
Invigning av Svensk Musikvår med konsertintroduktion den 15 mars kl 17.00 i övre foajén. Läs mer om Svensk Musikvår – festivalen för Svensk Konstmusik här.