Peace Symphony – En kväll för Jemen
Tillsammans med Radiohjälpen bjuder Berwaldhallen och Sveriges Radio in till en kväll för Jemen för att uppmärksamma världens största pågående humanitära katastrof. Kvällen inleds med seminarium där bland annat ambassadör och Sveriges särskilda sändebud för kriserna i Jemen och Libyen, Peter Semneby och Michaela Friberg Storey från Röda Korset medverkar. Seminariet följs sedan av en konsert där Johannes Janssons nyskrivna verk Peace Symphony uruppförs. Seminariet och konserten livestreamas på Play. På grund av sent återbud kan inte utrikesminister Margot Wallström medverka på seminariet.
2011 tilldelades den jemenitiska journalisten och fredsaktivisten Tawakkol Karman Nobels fredspris för sitt ickevåldsarbete för kvinnors trygghet och rättigheter. Då var hon den yngsta person dittills att ta emot Nobels fredspris och hennes vackra tal inspirerade Johannes Jansson att skriva verket Peace Symphony för kör och orkester. Karmans gränslösa vision är själva essensen i verket och en mycket betydelsefull, dörröppnare mot en ny utmanande humanism som i det fördolda genomsyrar vår värld idag. Peace Symphony som nu uppförs för första gången är ett beställningsverk av Radiosymfonikerna.
Tillsammans ska vi flytta horisonterna
En efter en
Mot en värld av sann mänsklig perfektion.
Frid vare med er!
Slutorden i Tawakkol Karmans tacktal vid Nobelceremonin 2011.
Besök Tawakkol Karmans hemsida för mer information: //www.tawakkolkarman.net/en/about
Ta redan nu del av en intervju med Tawakkol Karman, där hon berättar om uruppförandet av verket Peace Symphony
Medverkande
Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.
Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.
Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.
Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.
Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.
Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.
Den finske pianisten, tonsättaren och dirigenten Ville Matvejeff föddes 1986. Efter studier vid Sibeliusakademin och Espoo Musikinstitution debuterade han 18 år gammal med Finska Radions symfoniorkester under Susanna Mälkki. Därefter följde några år av turnéer runt om i världen, bland annat som Karita Mattilas liederackompanjatör. Sedan 2014 är han chefsdirigent för Jyväskyla Sinfonian och förste gästdirigent vid Kroatiska Nationalteatern. Förra året axlade han också det konstnärliga chefsskapet för Åbo Musikfestspel.
Alexandra Büchel har fått sin utbildning vid Operahögskolan i Stockholm samt för professor Dorothy Irving. Hon har på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik. 2017 tilldelades hos Birgit Nilsson-stipendiet. Alexandra har sjungit roller som Den blinda Poetissan i Blomdahls Aniara, Gepopo i Den Stora Makabern, Coloratura Machine i Carl Unander-Scharins Sing the body electric, Gerda i Snödrottningen av Valtinoni samt Agnes i uruppförandet av Catharina Backmans Svävande Damen på Malmö Opera. Hon har även sjungit på scener som NorrlandsOperan, Folkoperan, Vadstena-Akademien, OscarsborgOperaen, Cape Town Opera i Sydafrika och Landestheater Gera i Tyskland. Hon är också en flitigt anlitad konsertsångerska i verk som Mozarts c-mollmässa, Haydns Skapelsen, Brahms Ein deutsches Requiem, Canteloubes Chants d’Auvergne, Correspondances av Dutilleux, Ligetis Aventures, Orffs Carmina Burana samt Mahlers symfonier #2 och #4.
Olle Persson hör sedan många år till de mest efterfrågade svenska sångsolisterna, med en sällsynt bredd inom både opera- och konsertrepertoaren. Han har framträtt på de flesta av Nordens mest betydande scener och har ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. I Sverige har han varit en regelbunden gästsolist på Folkoperan i Stockholm med över tio huvudroller såsom Don Giovanni, Jago, Figaro och Scarpia. Han medverkade även i premiäruppsättningen av Emmy Lindströms hyllade Ålevangeliet. På Kungliga Operan har han bland annat medverkat i John Adams Nixon in China och Sven-David Sandströms Staden. Han har även medverkat i en rad uppsättningar på bland annat GöteborgsOperan, Malmö Opera, NorrlandsOperan och Drottningholmsteatern.
Han medverkade vid uruppförandena av Sven-David Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin och hans Requiem i Berwaldhallen. Han har gjort uppmärksammade framföranden av Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King med Gävle Symfoniorkester. Tillsammans med gitarristen Mats Bergström har han bland annat turnerat med Franz Schuberts Die schöne Müllerin i Bergströms transkription för gitarr.
Olle Persson är född och uppvuxen i Norrköping, studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har förutom diplomexamen i solosång även musiklärar- och sångpedagogexamen. Han är ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien och har belönats med åtskilliga priser och utmärkelser, bland annat Birgit Nilsson-stipendiet, Erik Axel Karlfeldts stora pris och Svenska tonsättares pris.
Musiken
Den brittiska tonsättaren Judith Binghams är ursprungligen körsångare och tidigare medlem av BBC Singers. Hennes körmusik kännetecknas, precis som hennes övriga verk, av stor variation. Ett annat utmärkande drag är känslan av att göra en resa. Vi återvänder aldrig till samma utgångspunkt utan hamnar på ett nytt ställe.
Föga förvånande var det således inte att hon under en vandring i de österrikiska alperna själv blev inspirerad till Water Lilies. Under ett uppfriskande bad i en alpsjö lyckades hon trassla in sig i sjöns näckrosor och kom att tänka på en målning av John Waterhouse, Hylas and the Nymphs (1898), som gestaltar legenden om Hylas som lockas ned i djupet av nymferna. Binghams upplevelse utmynnade i den dikt som ligger till grund för verket. Senare under vintern funderade hon på hur näckrosorna överlever den kalla miljön och fann att de övervintrar infrusna i isen, men kommer till liv återigen under sommaren. En fin symbol för att övervinna svårigheter.
Verket är en hyllning till alla överlevare och ingick i ett samarbete med flera tonsättare (bland annat Paul McCartney) under namnet A Garland for Linda. Initiativet togs av en nära vän som mirakulöst själv överlevt svår cancer och som under sjukdomstiden lyssnade mycket på Ralph Vaughan Williams musik. Tanken med projektet var att hylla musiken som läkande kraft.Verket är genomkomponerat i sin form och känslan av resa får Bingham fram med olika kompositionstekniker samt en jämn harmonisk progression. På en bred canvas av ljud målar hon med små soloinsatser som är tänkta att efterlikna ”punkterna” i en impressionistisk målning.
Musiken går från nymfernas sirenliknade lockelser, via isig vinter, för att slutligen hälsa sommaren och livet välkommen åter.
Text: Andreas Konvicka
Judith Bingham
Född: 21 juni 1952 i Nottingham, Storbritannien
Utbildning: Royal Academy of Music (1970–73) med lärare som Malcolm MacDonald och Jean Austin-Dobson i sång. Senare studier i komposition med Hans Keller som utövade ett starkt inflytande på hennes utveckling.
Verk i urval: Internationellt genombrottsverk, Chartres för orkester (1988), Passagio-Bassoon Concerto (1998), The Shooting Star (trumpetkonsert, 1998–9), Prague (1991) och The Stars above, the Earth below (för brassband, 1991). Genom åren har hon komponerat många viktiga beställningsverk och har nu en gedigen och varierad verkförteckning.
Om inspirationskällor: Inspiration och ämnen till tonsättningarna hämtar hon från vitt skilda håll och sträcker sig från den tidigare nämnda katedralen i Chartres till Hubble-teleskopet och från antika egyptiska skrifter till samtida poesi (även hennes egen), alla med det gemensamma draget av samma medfödda stil för musikaliskt drama och bildspråk.
Paula af Malmborg Ward är kanske främst känd för oss som en av Sveriges främsta operatonsättare, men hon rör sig även med lätthet över genregränserna. Influenser av populärmusik, latinamerikansk dansmusik med mera har med tiden smälts samman till ett eget personligt konstnärligt uttryck. För henne bottnar allting i operatanken. Text och musik är lika viktiga och detta genomsyrar alla hennes verk, även de icke sceniska.
År 2008 ägde en annorlunda skönhetstävling rum i det krigsdrabbade Angola – Miss Landmine Survivor – där alla medverkande kvinnor hade som gemensam nämnare att de under arbetet på åkrar och fält trampat på och skadats av landminor. En tävling där stympade kvinnor kliver fram som stolta, vackra och med framtidsutsikter, inte längre offer. Priset i tävlingen var dessutom en protes. Paula af Malmborg Ward tog stort intryck av tävlingen och hittade textunderlaget till Tending Fields, ”att sköta om sina fält”, på tävlingens hemsida. Dessa citat utgörs av kvinnornas reflektioner över sitt öde och drömmar. Tending Fields II är en version skriven för 8-stämmig manskör. Att det är män som framför verket blir ett grepp som skapar ytterligare en dimension.
Andreas Konvicka
Paula af Malmborg Ward
Född: 27 februari 1962 i Stockholm
Utbildning: Utbildad till musiklärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (1983) och fortsatte senare att studera komposition för Hans Gefors vid Musikhögskolan i Malmö (1997).
Verk i urval: 25 sceniska verk varav operan Bombparty (1997) blev hennes genombrott. Själv tycker hon att radiooperan Hittekvinnan (2005) är hennes viktigaste opera. Hon behärskar även andra genrer och visar prov på stor bredd: musiken till SVT:s julkalender En decemberdröm från 2005, orkesterverken Il gallo cortonese: sinfonia concertante (2008), Threds (2011), kantaten win win (2009) för kör, dragspel och saxofon och körprojektet Äggen är slut (2016)
Kuriosa: Fadern är f d dirigent och operachef Lars af Malmborg och modern operasångerskan Gunilla af Malmborg. Under sin uppväxt ägnade hon sig åt populärmusik, parallellt med klassiska pianostudier. Hon skrev låtar, arrangerade, sjöng i bossanova-band och utvecklade en passion för salsamusik – en nymodighet i Sverige vid den tiden. 1984 skrev hon låten Rendez-Vous, som tävlade och slutade som trea i Melodifestivalen.
Den tyskspråkige poeten Rainer Maria Rilke, född i Prag 1875, påbörjade sina Duinoelegier 1912 i Treiste på slottet Duino, som gett verket dess namn. Emellertid kom krig och en långvarig skaparkris emellan och dikterna färdigställdes inte förrän under en kreativ period i februari 1922. Den finske tonsättaren EINOJUHANI RAUTAVAARA beskriver sitt möte med Rilkes poesi och omständigheterna kring Die erste Elegie så här:
Mitt möte i ungdomen med Rainer Maria Rilkes poesi visade sig bli en betydelsefull upptäckt inte bara litterärt utan för utvecklingen av min världsbild. Jag associerar den fortfarande med den mysticism som omgav ruinerna i efterkrigstidens Wien. Det var här som jag komponerade mina Fem Sonetter till Orfeus och två år senare, i Köln, började jag skriva sångcykeln Die Lebenden med Rilkes text. Från det och framåt har jag fortsatt att bära med mig – både mentalt och i min resväska – Duinoelegierna, Rilkes nyskapande verk. Efter hand skulle jag komma att välja ut, och känna mig starkt dragen till, den första elegin vars änglagestalt tog rollen av en personlig ”animus”*. Mina orkesterverk Angels and Visitations, Angels of Dusk och Playgrounds for Angels är alla musikaliska förkroppsliganden av den gestalten.
Så sent som 1993, när den internationella körsamfundet Europa Cantat ville beställa ett större verk av mig kände jag att tiden var mogen för en änglaelegi. Uppenbarligen hade den mognat i mitt undermedvetna eftersom kompositionsprocessen var snabb, energisk och självsäker.
Formen elegi är egentligen en klagosång och så även Rilkes elegier, en klagan över den svaga, splittrade och begränsade människan. Och den ängel som åkallas är ingen kristen ängel utan ett högre väsen som fullbordat den förvandling som vi människor håller på att genomgå. Duinoelegierna, med syfte att mota den avhumanisering som riskerar uppstå till följd av nya rön och teknologier har citerats flitigt – även inom populärkulturen – och ses som en av 1900-talets viktigaste långa dikter. Så har även Rautavaaras tonsättning blivit ett av de riktigt stora styckena i körlitteraturen.
*) Animus är i jungiansk psykologi de manliga aspekterna i kvinnans själ.
Text: Karin Ekedahl
Einojuhani Rautavaara
Född: 9 oktober 1928 i Helsingfors.
Död: 27 juli 2016 i Helsingfors.
Utbildning: Kompositionsstudier för Aarre Merikanto vid Sibeliusakademin, efter rekommendation av Sibelius själv studier för Vincent Persichetti på Juilliard School i New York och för Roger Sessions och Aaron Copland i Tanglewood, Massachusetts.
Verk: Åtta mycket varierade symfonier (nr 7 Angel of Light en världssuccé), orkesterverk som Angels and Visitations, Isle of Bliss och Before the Icons, ett antal konserter (Cantus Arcticus, tre för piano, två cellokonserter, kontrabaskonserten Angel of Dusk), genombrottsverket A Requiem in Our Time för brassensemble, två pianosonater, kammarmusik, viktig körproduktion, nio operor, såsom de biografiska Vincent, Aleksis Kivi och Rasputin.
Finskt rekord i intensivvårdsbehandling: Brusten aorta gjorde 2004 att Rautavaara blev föremål för intensivvård i närmare ett halvår, ett rekord som nog står sig bra internationellt också. Därefter kunde han återuppta komponerandet ända tills komplikationer efter en höftoperation tog hans liv tolv år senare.
Med ett inre reflekterande börjar Johannes Janssons Peace Symphony som bygger på delar av det tal som Nobels fredspristagare 2011, Tawakkol Karman (1979), höll vid utdelningen. Hon delade priset med två andra kvinnorättskämpar med motiveringen ” för deras ickevåldskamp för kvinnors säkerhet och deras rätt till fullt deltagande i fredsbyggande arbete”. Karman är en av Jemens mest kända aktivister, som har utsatts för mordhot och gripits flera gånger. För Jansson är textens gränslösa vision själva essensen i verket och mycket betydelsefull, dörröppnare mot en ny utmanande humanism som i det fördolda genomsyrar vår värld idag.
Tawakkol skrev texten i Jemen 2011 mitt under den arabiska vårens mest dynamiska ögonblick, i en tid då en enorm pånyttfödelse genomströmmade landet och över en natt gjort det omöjliga möjligt. En gemenskap och dialog flödade över tidigare otänkbara gränser inom samhällsstrukturen och en ny dimension av kollektiv generositet genomsyrade nationen. Således kan texten tolkas på flera sätt. Ordet ”revolution” måste helt frias från sin rent politiska värdering. Naturligtvis står det för radikal social förändring, men samtidigt en förvandling som också omfattar en inre personlig resa, en humanismens pånyttfödelse, ett vidare koncept som träder fram. Och detta ligger fördolt genom hela texten. Ännu mer tydligt blir det i strofer som ”I see on the horizon a glimpse of a new world”, eller ”Drive us to speak noble words, do noble deeds”, och kanske som mest i ”Towards a world of true human perfection”, som pekar på den mänskliga evolutionens resa mot nya oanade tidsåldrar.
Efter de omvälvande åren i Indien är detta en naturlig begreppsvärld som Jansson är djupt förankrad i. Peace Symphony är ett beställningsverk av Sveriges Radios Symfoniorkester.
Text: Andreas Konvicka
Här följer ett utdrag ur Nobelföreläsningen 2011 och det tal Tawakkol Karman höll, och på vilket verket Peace Symphony bygger:
Ni Revolutionens barn på frihetens och förändringens arena
Ni alla människor på jorden.
Ert land är ett land av profetior och gudomliga budskap
som alla påbjuder fred.
”Du skall icke döda”
”Välsignade är fredsstiftarna”
”O ni som vågar tro, må ni alla träda in i fredens rike”
Mänsklighetens starka längtan efter skapande,
Inte efter förstörelse,
Efter framåtskridande,
Inte regression och död.
All världens folk och nationer,
Är trots alla olikheter,
Medlemmar av samma familj
Delande samma längtan och rädslor.
Mänskligheten kommer att fortsätta sin marsch
I ett tagande och givande
Där förståelse kommer att ersätta dispyt,
Samarbete – konflikt,
Där fred kommer att ersätta krig,
Och Integrering – Separation.
En marsch mot skapandet av en ny värld
För hela mänskligheten.
En värld där alla relationer
Utesluter mänskligt slaveri –
Samt orättvisor, förtryck, diskriminering eller tyranni.
En värld full av partnerskap,
Samarbete, dialog och samexistens.
Ett accepterande av varandra
Där lagen om kraft och makt
Emot grupper, folk och nationer,
För att beröva dem deras frihet och dignitet,
Kommer att försvinna en gång för alla.
Jag kan vid horisonten se ljuset av en ny värld
Av en lysande och blomstrande globalisering,
Jag ser slutet på en mörk Historia
Och början till en Historia full av kärlek och broderskap
Där förtryckta folk har revolterat, Och förklarat en ny Grynings födelse
För att jordens fria människor skall bryta sig loss.
Alla former av tro, alla gudomliga budskap stöder de förtryckta .
Alla orättvisor mot en person är en orättvisa mot hela mänskligheten.
Vår glädje är att vara på historiens rätta sida
Med blommor och bara bröst
Fyllda av drömmar, kärlek och frid.
Triumfen av en fredlig revolution
Med storsinta fridfulla människors offer.
Dela min övertygelse
Att fred skall vara mänsklighetens hopp för alltid
Det bästa hoppet för en bättre framtid
Som driver oss att tala nobla ord och göra nobla handlingar.
Tillsammans ska vi flytta horisonterna
En efter en
Mot en värld av sann mänsklig perfektion.
Frid vare med Er !
Översättning från originaltext, Georg Backman 7 September 2017.
Johannes Jansson
Född: 24 juli 1950 i Stockholm
Utbildning: Studerade komposition, musikteori och dirigering vid musikhögskolan i Malmö (1968–1972). Privata studier för Sten Broman blev ett viktigt första steg i utformandet av ett eget musikaliskt språk och senare studier för Ingvar Lidholm, Sven-Erik Bäck och Siegfried Naumann tillförde viktiga aspekter.
Verk i urval: En omfattande och varierande verklista där stråkkvartetterna och i synnerhet nr 2 (1976), The Mutation of Death för sopran och orkester (1985) bör nämnas. Genombrottet kom 1987 med Pianokonsert no. 1 – Corpo in Luce. Guitar concerto (1996) och Hymn to the Mystic Fire (2004) är också viktiga milstolpar.
Om musikalisk utveckling: Växte upp i ett konstnärshem och började sin bana som improvisationsmusiker på gitarr. Under en längre vistelse i Auroville, Sydindien, omprövade han radikalt sin musikaliska hållning. Avgörande blev mötet med musikern och kompositören Sunil Bhattacharya i Pondicherry, som utifrån en djup inre sensibilitet lyssnade fram sina verk. Jansson tog djupt intryck av kulturen och fann i den en andlig gemenskap.
Ungefärlig konsertlängd 2 tim 15 min inkl. paus
Innan konserten bjuder vi in till seminarium för att uppmärksamma situationen i Jemen.
SEMINARIUM KL. 18.00–18:40
JEMEN – EN AKUT SITUATION
”Jamal är 6 månader gammal. Han väger bara tre kilo. Hans blick är frånvarande, nästan apatisk, för trött för att gråta. Hans hud hänger som torra skinnflikar, han är drabbad av akut undernäring. Jamal är en av 400 000 barn under fem år i Jemen som riskerar att dö i akut undernäring. Hans familj tillhör de 18 miljoner i Jemen som inte vet när de kommer att få sin nästa måltid.”
Så lyder en rapport från Ekots utrikeskorrespondent Johan-Mathias Sommarström från det hårt ansatta Jemen. Situationen i landet har av FN kallats ”världens största pågående katastrof”. 75 % av befolkningen (22,2 miljoner) är beroende av nödhjälp varav hälften behöver akut hjälp för att överleva. Ta del av Ekots Jemenrapportering här.
Inledande hälsning (via länk):
Tawakkol Karman, mottagare av Nobels fredspris 2011, jemenitisk journalist och fredsaktivist, vars tacktal vid Nobelceremonin 2011 utgör texten i Peace Symphony.
Medverkande panelsamtalet:
Peter Semneby, ambassadör och Sveriges särskilda sändebud för kriserna i Jemen och Libyen
Michaela Friberg Storey, internationell programchef, Röda Korset
Hella Hultin, kirurg, Läkare utan gränser
Johan-Mathias Sommarström, utrikeskorrespondent, Sveriges Radio
Moderator: Erik Blix
Helena Wessman, konserthuschef Berwaldhallen hälsar välkommen och inleder med att berätta om kvällens fokus på situationen i Jemen.
Seminariet hålls i Berwaldhallens konsertsal kl. 18:00-18:40 och det är fritt inträde. Hämta din fribiljett här. Har du redan en konsertbiljett gäller den som biljett till seminariet. Fri placering.
I samband med konserten samlar Radiohjälpen in pengar till förmån för Jemens folk. Välkommen att swisha ditt bidrag till Radiohjälpens nr 9019506.
Märk ditt bidrag med texten: Jemen
Fler konserter
TJAJKOVSKIJS FÖRSTA PIANOKONSERT MED ANNA VINNITSKAYA
Joana Mallwitz leder Anna Vinnitskaya och Sveriges Radios Symfoniorkester i Tjajkovskijs älskade första pianokonsert.
Arméchefens konsert: For the Soldier
Den traditionella Arméchefskonserten kommer i år att vara en hyllning till Arméns fundament: soldaten.
Seinabo Sey möter Sveriges Radios Symfoniorkester
Artisten Seinabo Sey och Sveriges Radios Symfoniorkester i ett hett efterlängtat musikaliskt möte.