Höstsonaten

Kontrasten mellan Sebastian Fagerlunds opera och filmen, vars enda musik var den diegetiska – den som karaktärerna själva spelade – är på så sätt stor. Men med rika nyanser och ett drabbande tonspråk återskapar Fagerlund filmen i toner. Den svensk-finska solistensemblen med Anne Sofie von Otter i huvudrollen har rönt stor uppskattning för sina krävande och komplexa rolltolkningar och Finlands nationalopera tar med sig den bejublade originaluppsättningen från Helsingfors till Östersjöfestivalen. Konsertant version

Säsong 2019/2020
Datum har passerat
2 tim 30 min inkl. paus

”Om jag hade behövt förlora synen eller hörseln hade jag behållit hörseln” sade Ingmar Bergman. Trots filmens avsaknad av bakgrundsmusik är musiken ändå central i filmen Höstsonaten, både Ingmars och likaså Ingrid Bergmans sista biofilm. Ingrid spelar Charlotte, en berömd pianist som har satsat på sin framgångsrika karriär på bekostnad av relationen till sina döttrar. När hon besöker sina två vuxna barn på gården där de bor rivs gamla sår upp och djupt begravda hemligheter stiger upp till ytan.

Bergman blev själv aldrig riktigt nöjd med filmen. Han kände inte att han förmådde få fram sin vision, att han inte klarade av att ”borra så djupt” som han behövt för att få fram rollfigurernas gestalter. Den finska librettisten Gunilla Hemming har sagt i en intervju att hon, i egenskap av såväl dotter som också själv moder, fick en stark känsla för temat redan när hon själv såg filmen som ung. Hon förstår inte heller Bergmans missnöje och antyder att han kanske borrade djupare i sig själv än han ville medge i den stolta och uppmärksamhetstörstande Charlottes karaktärsdrag.

Finlandssvenske tonsättaren Sebastian Fagerlund har kallats för en postmodern impressionist som inte räds att blanda exempelvis västerländska och orientaliska influenser med naturromantik eller, för den delen, hårdrock. Han har tidigare skrivit en kammaropera om general Georg Carl von Döbeln som, liksom denna, har drömlika element. I Höstsonaten är det Charlottes inre röster, en konsertpublik som följer och förföljer henne, som förstärker både hennes och de andra karaktärernas röster. Charlotte hindras från att lämna det svala, obarmhärtiga strålkastarljuset, till och med när världen rämnar runt omkring såväl som inuti henne.

Hela året firas Ingmar Bergmans 100-årsjubileum. Den här storartade och kritikerrosade nytolkningen av Bergmans sista skapelse är på flera sätt en hyllning till den världsberömde regissören och författaren som var en av Sveriges genom tiderna mest betydelsefulla konstnärer. Operan hade premiär i Helsingfors i september förra året och hela ensemblen kommer nu till Berwaldhallen. Anne Sofie von Otter, som spelar Charlotte, har i en intervju berättat att liksom Bergman vet Sebastian Fagerlund att balansera tungsinnet med ljusa och vackra ögonblick: ”Historien är väldigt otäck och sorgligt, rentav fruktansvärd. Men det får inte enbart vara sorgligt utan där finns andra färger också.” Genom hela intrigen löper kärleken som en röd tråd, liksom längtan och strävan efter förståelse – och förlåtelse.

Konsertant version

Konsertintroduktion i Berwaldhallens nedre foajén kl 17.00-17.30.

Ingen buss till Berwaldhallen från Stockholm city:
Busslinje 69 kortas av och kör sträckan Karlaplan – Kaknästornet/Blockhusudden from 20 augusti tillsvidare. Läs mer här

MISSA INTE SAMTALET OM HÖSTSONATEN PÅ DRAMATENBAREN
Söndagen den 26 augusti kl 16.oo. Fri entré.
Ett samarbete mellan Dramaten och Östersjöfestivalen för att uppmärksamma Ingmar Bergman 100 år.
Om Höstsonaten

MISSA INTE ÖSTERSJÖKLIPPET!
10 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av tre olika konserter vid samma tillfälle.
15 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fyra olika konserter vid samma tillfälle.
20 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fem eller fler olika konserter vid samma tillfälle.
TILL ÖSTERSJÖKLIPPET

Här ser du hela festivalprogrammet

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    10, 11 & 12 april
    130 - 475 kr

    SCORE

    10 års-jubileum för spelmusikkonserten SCORE i Berwaldhallen med Orvar Säfström, Alexander Hanson och Sabina Zweiacker.
    Läs mer & biljetter
  • 17 - 18 april
    330 - 575 kr

    Bach Johannespassionen – Kvinnorna runt Korset

    Cantemus framför Bachs Johannespassion med kör, solister, orkester och dansare. Nio kvinnor, dansare från dansklass på Balettakademien, medverkar i koreografi och ljussättning. Temat är att lyfta fram och gestalta kvinnorna runt Jesus kors.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    25 & 26 april
    170 - 560 kr

    Mahlers etta med Blomstedt

    Hedersdirigent Herbert Blomstedt gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester med Mahlers första symfoni och Berwalds Symfoni nr 4.
    Läs mer & biljetter
  • En blyertsillustration av Robert Schumann mot en ljusrosa bakgrund. Bilden kantas till höger och vänster av körsbärsblom och en citronfjäril.
    Fåtal platser kvar
    30 april
    130 - 475 kr

    Schumanns vårsymfoni

    Naturen står i centrum när Magnus Fryklund leder Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester i ett romantiskt vårdoftande program genomsyrat av poesins omvälvande kraft.
    Läs mer & biljetter