Chamber Unplugged 18 februari
Ensemble Åtta bjuder på ett intimt program med stor musik. Ensemblen har som en av sina grundtankar att med en liten besättning även göra musik tänkt för större ensembler. Bachs motett Singet dem Herrn sin neues Lied är till exempel skriven för två fullstora körer, men görs här av blott åtta röster. Det lilla formatet framhäver detaljerna i Bachs snillrika musik och öppnar också för spännande och nyfikna musikaliska tolkningar.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Ren slump gjorde Ensemble Åtta till ett band. Radiokören tvingades 2016 att tacka nej till att medverka på den svensk-franska festivalen Sommarnattens toner i Roslagen. I stället ombads några av körens medlemmar sätta samman en mindre ensemble och resa dit. Det gav mersmak och året efter var det dags för Kuhmo kammarmusikfestival i norra Finland. ”Ypperligt framförd Debussy av rikssvenska a cappella-oktetten” skrev Hufvudstadsbladet och så var ensemblens fortlevnad ett faktum. ”Våra röster passar bra ihop, och vi har en bra banddynamik” berättar tenoren Love Tronner som tillsammans med Jennie Eriksson, Sofia Niklassson, Christiane Höjlund, Tove Nilsson, Fredrik Mattsson, Johan Pejler och Erik Arnelöf ingår i oktetten.
På denna konsert sjunger Ensemble Åtta fransk och tysk musik från olika tidsepoker med målsättningen att bryta den traditionella dualismen mellan länderna. ”I dag står Tyskland och Frankrike för första gången sedan århundraden tillbaka på samma sida politiskt. Därför tyckte vi att det var motiverat att mixa musik från dessa länder” påpekar Love Tronner.
Programmet växlar mellan glädje och misströstan. De två Bachmotetterna Singet dem Herrn ein neues Lied och Lobet dem Herrn, alle Heiden är jublande glada, medan Poulencs Un soir de neige är ett sorgestycke där snön – la neige – och vintern representerar andra världskriget, som hade härjat i fem år då Poulenc skrev stycket. Just vintern använder Claude Debussy som metafor för själslig kyla i Trois chansons, i övrigt en hyllning till det vackra fosterlandet Frankrike. ”Fransmännen är onekligen väldigt patriotiska” säger Love Tronner. Vemod och en stilla hotfullhet vilar över Camille Saint-Saëns Calme des nuits, vars poetiska text tonsättaren skrivit själv.
Ensemble Åttas grundidé är att göra musik tänkt för större ensembler med en liten besättning. När de väljer repertoar letar de åtta- eller sexstämmiga stycken som passar för en intim och lekfull tolkning. ”Det kan vara krävande att bära en stämma själv,” säger Love Tronner, ”men det är roligt att både ansvara för sin egen prestation och samtidigt tillsammans se till att den konstnärliga helheten blir som vi vill ha den.”
Text: Anna Hedelius